بنابراین برای یک شرکت با جاهطلبیهای بزرگ، اقدامات جسورانه و گسترده مانند اوبر ، به واقع به چنین برندی نیاز دارند. با وجود تعداد زیادی از برند در سراسر جهان ، پیدا کردن نام برندی زیبا ، مناسب و منحصربهفرد هرروز ، سختتر و سختتر ثبت شرکت در تهران میشود. حتما مشتری آن استفاده خواهد نمود ، به یاد خواهد آورد ، تکرار خواهد کرد و به دیگران توصیه خواهد نمود. و به همین باید بدانید که چگونه در سفر برند به دنیای تجاری ، چگونه میشود کل داستان برند را در یک نام خلاصه نمود.
با ایجاد یک نقشه ذهنی از مفاهیم مربوط به کسب و کار خود، شروع کنید. کلمات، احساسات و تجربیات توصیفی کسب و کار یا اسامی خاص برای برند خود را بشناسید. یا به عبارتی دیگر در انتخاب اسم برند در نظر داشته باشید که عین یا مشابه علامت مربوطه نباید ب ه ثبت رسیده باشد.
برند کردن یک محصول یا کالای خاص شامل گروه برندینگ کالا یا محصول خواهد بود. چه این محصولات توسط شما تولید شوند و چه آنها را از جای دیگری وارد کنید، شما باید آن محصول یا کالا را به یک برند تبدیل کنید تا بتوانید آن را معرفی کنید. نامی که برای برند خود انتخاب میکنیم باید طوری باشد که اگر کسی یکبار آن را میشنود در ذهنش بماند.
انتخاب یک نام مناسب می تواند تفاوت چشمگیری در موفقیت شما ایجاد کند. این را نیز بدانید که هر اسمی که صرفه جذاب باشد نمی تواند برای نام برند شما مناسب باشد. داشتن یک نام مناسب که بتواند روی مخاطب تاثیر گذار باشد بسیار مهم است زیرا بسیاری از مشتریان احتمالی شما ممکن ثبت برند تجاری است در مورد شرکت، محصولات و خدمات شما چیزی ندانند. اگر نکات و تجربیات دیگری در زمینهی انتخاب نام برند دارید، خوشحال میشویم آنها را با دوستان خود در میان بگذارید. اولین نکتهای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که انتخاب نام برند یک فرایند مکانیکی نیست.
۵ وقت ثبت برند رسیده است!
اگر دوست ندارید چنین اتفاق خندهداری برای شما هم رخ بدهد، از انتخاب اسمهای عجیب و ناملموس خودداری کنید. شاید انتخاب یک اسم که همه این ویژگیها را داشته باشد، کمی سخت به نظر برسد. اما با کمی فکر کردن، وقت صرف کردن و البته مشورت گرفتن از یک تیم مشاوره کسب و کارهای کوچک میتوانید اسم خوبی انتخاب کنید. البته مواظب باشید که در این قضیه وسواس زیاد به خرج ندهید و کلی وقت و هزینه صرف این موضوع نکنید.
- استفاده از نام بنیانگذار یا مخترع برند برای نام گذاری برند، به عنوان مثال فورد .
- انتخاب اصولی نام برند یکی از اقدامات ضروری هنگام ارائه محصولات یا خدمات به بازار است.
- شبکه اجتماعی Tinder مملو از نام هایی است که بر اساس ناآگاهی انتخاب شده اند، فکر می کنید دلیل این همه نام بی مسما و بدون هویت چیست، به نظر چیزی غیر از مشاوره های ناقص و برداشت نادرست از فرهنگ لغت ها نیست.
در صورت تغییر نام، مشتری شما دچار سردرگمی خواهد شد؛ نتیجتاً این امر می تواند بر وفاداری مشتریان تاثیر بگذارد. در صورتی که در انتخاب نام مناسب از راهنمایی های بالا استفاده کنید، این کار چندان دشوار هم به نظر نمیرسد. شاید نه به طور مستقیم اما واقعا در بازاریابی اینترنتی انتخاب نام برند هم تاثیر دارد و ما نیز در آموزش بازاریابی اینترنتی این نکته را همیشه ذکر کرده ایم. مثلا در بازاریابی با اینستاگرام پارامتر های انتخاب نام به شما کمک خواهد کرد زیرا مشتریان نام شما را به راحتی به خاطر خواهند سپرد و آن را به دیگران معرفی می کنند. انتخاب نام، خود نیاز به فرآیند دقیق و جامع دارد و باید نام های بسیار مورد بررسی قرار بگیرد، تا در نهایت به نامی مناسب رسید که، از نظر قانونی هم قابل ثبت باشد.
اگر برند زیبا باشد و همراه با تجربه برند عالی باشد ، حتما مشتریان عاشق آن خواهند شد . محدودیتهایی بسیار وجود دارد مانند پیدا کردن نام برند منحصربهفرد با دامنه com قابل ثبت ، انتخابهای شما را محدود میکند و شما را مجبور میکند دامنه تخیلات خود را گسترش دهید – احتمالا فراتر از زمان و تواناییهای خلاقانه تغییرات شرکت خویش. زمانی که نام انتخاب و در بازار منتشر شد ، عملا تغییر آن یک خرابکاری بزرگ محسوب میشود که هزینه بسیار در پی خواهد داشت ، پس نام برند باید از ابتدا به درستی انتخاب شده باشد. مثلا شرکت “ارتباطات تأمین شمس نوین” مالک برند ” رایتل” است. 7- بررسی عدم وجود مخفف کلمات نام برند در بین کلمات رکیک یا ناشایست.
روابط ثبت برند تجاری با محصولات
برای چک کردن اینکه آیا یک نام توسط فرد دیگری قبلا ثبت شده است یا خیر ، در خارج از ایران هیچ مشکلی وجود ندارد و تمام اطلاعات به لحظه در دسترس است. اما بسیار دیدهایم که نامی پس از تمام این مرحله با دیوار فولادی برخورد کرده و نمیتوان آن را ثبت نمود. با حدود 300 میلیون ، پیدا کردن یک نام برند از داخل فرهنگ لغت واقعا سخت است.
لینکهای کاربردی
اگر نقصی در مدارک ، اطلاعات مربوطه و جواز وجود نداشته باشد ، نوبت به درج آگهی درخواست در روزنامه ، سپس پرداخت حق الثبت و درج در روزنامه دوم و اخذ آگهی می باشد . مشخص کنید که نام شما قرار است چه احساس یا تاثیری در مشتری ایجاد کند. برندی است که سر شاخه مجموعه از برند ها می باشد، یعنی معرف یک دسته بندی کلی است.
برای مثال شرکت Victoria Secret فعال در زمینه مد و فشن از شرکت تازه تاسیس Victorias little secret به عنوان کپی برداری از نام برند شکایت کرده و توانست غرامت قابل توجهی دریافت کند. لایو شماره 2 اینستاگرام در مورد یک عملیات سئو موفق صحبت می کنم و به روشهایی که شما می توانید رایگان یک کلمه را به صفحه اول برسانید اشاره شده است. همچنین یک نمونه که اخیرا با همین متد انجام شده و رتبه های آن صفحه اول هستند را در وبستر تولز خودم نشان داده و بررسی می کنم. این هم تنها یک مثال بود تا با مفهوم ساخت و ترکیب اسمها برای برند سازی آشنا شویم . باید بگوییم این کلمه هیچ معنی به خصوصی ندارد و تنها ترکیبی از اسم این زن و شوهر یعنی باران خانم و آقا هومن بود ، که با ترکیب با از باران و هو از هومن نام هوبا را پیشنهاد دادیم .
با عضویت در خبرنامه می توانید از جدیدترین مقالات، اخبار و محصولات سایت در ایمیل خود با خبر شوید… برای جلوگیری از بروز مشکل، تقلید و کلاهبرداریهای احتمالی شما حتما باید نام برند خود را ثبت کنید. طبق قوانین نام برند شما به مدت 10 سال به شما تعلق داشته و پس از آن مجددا برای تمدید باید اقداماتی انجام دهید. در نهایت سعی کنید در میان نامهای انتخابی به تعدادی محدود از نامها رسیده و سعی کنید از میان آنها نام مناسب را انتخاب کنید. در صورتی که نام برند شما ریتم و ساختار تکرار شونده داشته باشد، راحتتر در ذهن ماندگار خواهد شد. به نامهایی مانند مزمز و یا چین چین دقت کنید، نام این برندها دقیقا از این ویژگی استفاده کردهاند.
نام برند میتواند زمینه مناسبی برای توسعه کسب و کار و ایجاد برند زیرمجموعه Sub-Brand باشد . ولی برندی مانند Virgin (فعال در حوزه خطوط هواپیمایی ، پزشکی ، …. ) که در حوزه کاری شما نیست اگر بتوانید روی محصول خود بگذارید، میتواند نتیجه بهتری بگیرد. یا مثلا برند Express که شناختهشده است اما شما اگر با کلمه دیگر آن را ترکیب نمایید، میتوانید از آن استفاده نمایید مثلExpress onix برای همان گونیهای پیاز. خلاقیت و نوآوری در نامگذاری محصول یا خدمت بسیار مهم است اما باید به نحوه تلفظ کلمه نیز توجه شود. بسیاری از مصرفکنندگان توانایی تلفظ نامهای خلقشده را ندارند. درواقع میتوان گفت که یک لوگوی مشهور و نامآشنا، جزو داراییهای بسیار گرانبهای کسبوکارهاست.