پرش به محتوا
خانه » اوراق کردن خودرو

اوراق کردن خودرو

  • از

به عبارت دیگر این تعهدنامه می‌خواهد حقوق مدنی مردم را محدود کند و حق اعتراض از مرکز اسقاط بگیرد. این در حالی است که کار ستاد حمل و نقل و سوخت نظارت و سیاست‌گذاری است و مرکز اسقاط از این ستاد خواسته بودند که سبد مصرف برای آنها فراهم کند. خوشبختانه امسال با تغییری که روند خروج خودروهای فرسوده در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت صورت گرفت و حدود three ماه است که اجرایی شده رشد خوبی در آمار اسقاط خودروهای فرسوده اتفاق افتاده که پیش بینی می شود که این ستاد بتواند به هدفی که برای امسال در نظر گرفته وحدود four hundred ثبت تغییرات هزار دستگاه خودرو فرسوده برای سال ninety three است، دست پیدا کند. به گزارش ایسنا، واردکنندگان خودرو پیش از ممنوعیت واردات این کالا، به ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می‌کردند، اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه سال ۱۳۹۷، ‌گواهی‌های اسقاط در مراکز اسقاط خودرو نیز بی‌مشتری ماند.

برای اینکه خودرویی وارد فرایند اسقاط شود، باید در دسته فرسوده‌ها قرار بگیرد. وامی هم به دارندگان این خودروها داده می‌شود تا بتوانند با سپردن خودروی خود به فرایند اسقاط و خارج‌شدن از دور، وسیله دیگری تهیه کنند. البته باید بدانید که اسقاط‌کردن خودرو هزینه‌ای در حدود ۷ میلیون تومان دارد و وامی که به صاحبان این خودروها بعد از اسقاط تعلق می‌گیرد، در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون است. البته دقت کنید که این عمر مجاز، بیشتر برای خودروهایی است که مصرفشان چندان بالا نیست.

  • لازم به ذکر است که در صورت مشاهده رفت و آمد خودروهای منطقه آزاد به‌ صورت غیرقانونی در سرزمین اصلی، خودرو به‌عنوان کالای قاچاق توقیف می‌شود.
  • برای اسقاط خودرو فرسوده وامی به مالکان داده می‌­شود تا بتوانند خودرو جدید خریداری کنند.
  • اگر بدانیم که اسقاط ماشین‌های کهنه در نهایت به نفع ما است، این کار مهم را در اولویت قرار می‌دهیم.
  • کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بانک سپه ضامن این اوراق بوده و پذیره نویسی و بازارگردانی آن بر عهده شرکت های تامین سرمایه تمدن و امید هر یک به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان است.

خودرو‌های فرسوده همچنان مجاز به استفاده از بنزین ازاد و تردد در شهر هستند و این افزایش قیمت بنزین هم نمی‌تواند دلیلی بر از رده‌ خارج کردن خودرو‌های فرسوده باشد. افزایش روز افزون خودرو‌ها در سطح شهر‌ها و از طرفی خارج نکردن خودرو‌های فرسوده سبب می‌شود که هر روزه بر آلودگی کلان شهر ها افزوده شود و این یک تهدید بسیار جدی برای محیط زیست است همچنین مصرف سوخت خودرو‌های فرسوده بسیار بالا است و این سبب می‌شود که منابع نفتی موجود اتلاف شود. افزایش بی‌رویه خودرو‌های فرسوده ترافیک را نیز در شهرهای بزرگ افزیش می‌دهد.

در طرح جایگزین خودروهای فرسوده، ۲ طرح تعویض خودرو فرسوده به‌صورت «نقدی» و «جایگزین» وجود دارد که در ادامه به جزییات آن می پردازیم. تا پیش از این وسایل نقلیه ای که بیش از این سن داشتند، هیچ خدماتی به آن ها تعلق نمی گرفت و در نهایت باید اسقاط می شدند. اما با توجه به افزایش قیمت خودرو و بروز مشکلاتی برای مالکان این خودروها، 7 ماه پیش دیوان عدالت اداری شرط سنی برای اسقاط خودروها را لغو کرد و شرط دریافت معاینه فنی را جایگزین آن نمود. با ممنوعیت واردات خودرو به کشور که نوسان قیمت خودروهای خارجی را به همراه داشت، مراکز اسقاط خودرو نیز به دلیل کاهش توان اسقاط خودرو از سوی واردکنندگان، رفته رفته به تعطیلی کشیده شدند. به طور مثال تنها در مهرماه ۹۷ چیزی حدود ۵۰ هزار گواهی اسقاط بدون مشتری ماندند. بر اساس تصمیم دولت مبنی بر طرح نوسازی خودروهای فرسوده مقرر شد تا واردات خودرو به کشور وابسته به اخذ گواهی اسقاط شود؛ بدین صورت که شرکت‌های واردکننده خودرو باید با توجه به ارزش و همچنین تعداد خودروهای وارداتی، اتومبیل‌های فرسوده را اسقاط و یا از رده خارج کنند.

در مرحله اول مالک باید با خودرو و مدارک آن به مرکز تعویض پلاک مراجعه کند. این نهاد آمریکایی اعلام کرده که اجازه معامله اولین صندوق قابل معامله را برای قراردادهای آتی بیت کوین صادر می‌کند. به گزارش بلومبرگ، کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا اعلام کرد که هیچ مانعی برای فعالیت احتمالی این دسته از معامله‌های سرمایه‌گذاری از هفته آینده وجود نخواهد داشت. بعد از گذشت حدود ۶ ماه قیمت بیت کوین به مرز ۶۰ هزار دلار رسید و در صرافی بیت استمپ توانست مرز ۶۰ هزار دلاری را رد کند. تحلیلگران بازار تصمیم کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا در صدور مجوز برای معامله اولین صندوق ETF برای قراردادهای بیت کوین را در این روند صعودی تاثیرگذار می دانند. با ابلاغ این مصوبه سن فرسودگی مینی بوس و میدل باس درون شهری و برون شهری دیزلی ۱۰،‌ پایه گازسوز ۱۲ و برقی منوط به بازسازی و رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۲۰ سال مقرر شده است.

ج)تنها افرادی که دارای مجوز برای اسقاط خودرو هستند می توانند در این زمینه فعالیت کنند و افرادی که مجوز ندارند فعالیتشان برخلاف مقررات بوده و از ان جلوگیری به عمل می اید . در مرحله ی نهایی پس از این که مجوزات لازم را دریافت کردید برای گرفتن کد موقت و فعال کردن ان در سامانه نوسازی ناوگان به این مرکز مراجعه ثبت شرکت کنید . اداره راهنمایی و رانندگی حداکثر باید ظرف مدت یک هفته اجازه اوراق کردن وسیله نقلیه را بدهد. با توجه به استانداردهای بین المللی؛ عمر خودروها بیشتر از یک دهه نیست و طبیعی است که پس از مدتی عمر مفید خودروها به پایان می رسد و استفاده از این خودروها معضلاتی دارد که مصداق بارز آن آلودگی هواست.

جایگزینی خودروهای فرسوده نیز در این طرح مورد تاکید قرار گرفته و در صورتی که شخصی خودرویی مانند ون، وانت و یا سواری وارد کند اگر مصرف سوخت آن کمتر از ۶ لیتر باشد باید یک دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کند، اگر مصرف سوخت آن بین ۶ تا ۱۰ لیتر باشد باید ۴ دستگاه و اگر بیشتر از ۱۰ لیتر باشد باید ۶ دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کند. اگر هرکدام ثبت برند از خودروهای ون، سواری یا وانت تولید داخل نیز بیش از ۱۰ لیتر مصرف سوخت داشته باشند باید در ازای آن ها ۲ دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شود. ایران اکونومیست-معاون اول رئیس جمهور، مصوبه مربوط به افزایش هزینه اسقاط خودروهای فرسوده را ابلاغ کرد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، مصوبه مربوط به افزایش هزینه اسقاط خودروهای فرسوده را ابلاغ کرد.

وام 7 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی

در نتیجه خودرو تا زمانی که تعویض پلاک نشود، به‌صورت لاشه‌ای در دست مالک خواهد بود. اینکه به چه خودرویی فرسوده گفته می شود؟ چه محدودیت هایی برای تردد خودروهای فرسوده وجود دارد؟ شرایط اسقاط خودروهای فرسوده چگونه است و پس از اسقاط این خودروها، چه چیزی دست مالک را می گیرد؟ همه این ها سوالاتی است که سعی داریم در این گزارش به آن ها پاسخ دهیم. همچنین طبق ماده ۱۱ آئین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک “شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. البته موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند”.

مجوز اوراق خودرو

اما اسفند سال گذشته موتورسیکلت‌سازان با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیشنهاد حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به دولت ارائه کردند که بعد از بررسی در هیئت دولت، در نهایت این درخواست مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت و ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوریبه تعویق افتاد. پارس رابین در سال 1387 با هدف ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری و مشاوره صنعتی به کارآفرینان و سرمایه گذاران تأسیس گردید. ارائه ایده‌های سرمایه گذاری، مطالعه و استراتژی بازار، تدوین طرح‌های توجیهی و امکان سنجی، مشاوره جهت اخذ تسهیلات، تأمین ماشین آلات و اجرای پروژه‌های صنعتی و کشاورزی از جمله فعالیتهایی است که در پارس رابین انجام می‌شوند. در واقع پارس رابین تلاش کرده است تا در همه مراحل مختلف فرآیند سرمایه گذاری از ایده تا اجرا در کنار سرمایه گذاران و کارآفرینان، پشتیبان آنان باشد. حضور در مجامع علمی و تخصصی، اخذ گواهینامه‌های معتبر و انجام پروژه‌های متنوع در زمینه‌های مشاوره‌ای نشان دهنده شایستگی‌های پارس رابین است. در همان سال ۹۷ که سال خوبی برای واردکنندگان خودرو نبود، خودروسازان از اسقاط خودروهای فرسوده معاف شدند و آب پاکی روی دست واردکنندگان ریخته شد که سهم آن‌ها در این زمینه بیش از پیش شد، این درحالی بود که از تابستان همان سال ثبت سفارش و ورود خودرو به کشور ممنوع اعلام شد.

پیمودن مسیر پیشرفت و توسعه ایران اسلامی با عزم جدی و اراده‌ای

به دلیل پایین بودن قیمت لاشه خودرو جز زیان چیزی نصیب این مراکز نمی‌شود. متقاضی تعویض خودرو در سال ۹۹ می‌توانست از وام ۵۰ میلیون تومانی (برای تهران، مشهد، همدان و اصفهان) استفاده کند. علاوه بر این وام، حدود ۷ میلیون تومان هم هزینه اسقاط و مابقی قیمت خودرو باید از سوی متقاضی پرداخته می‌شد.

نظرسنجی

البته چون قیمت خودرو در این دو سال خیلی بالا رفته، مردم تمایلی به اسقاط ندارند و می‌توانند با گرفتن معاینه فنی خودروهایشان را بفروشند، درحالی‌که اگر دولت معاینه فنی ندهد نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو از رده خارج و اسقاط می‌شوند. با اسقاط خودروها درخواست برای جایگزین‌شدن خودروی صفر بالا می‌رود و دولت باید راهکاری پیش پای مردم بگذارد. لازم به ذکر این نکته هم است که سواری بنز قدیمی معمولا اسقاط نمی‌شود و به قیمت بالایی در بازار خرید و فروش می‌شود.

بحث خودروهای فرسوده و تردد آن ها در شهرهای بزرگ همیشه داغ بوده و با سرد شدن فصل هوا و افزایش آلودگی هوا داغ تر هم می شود. خودروهای فرسوده در حقیقت مثل آدم آهنی های خطرناکی هستند که با آلایندگی زیاد نفس شهرها را می گیرند. طبق گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ خودرو فرسوده در سطح شهر تردد دارند که نیاز به نوسازی دارند و این رقم تا سال ۱۴۰۱ به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود تا افق ۱۴۰۴ حدود ۸ میلیون خودروی فرسوده در سطح شهر تردد کنند. در مورد خودروی سواری و وانت درطرح جایگزین و نقدی با توجه به مدل خودرو و کاربری آن می توان درمراکز اسقاط یا نمایندگی های خودروساز در کشور اقدام نمود . طرح جایگزین از طریق نمایندگی های فروش محصولات خودروسازی یا ثبت نامر سایت رسمی خودروهای فرسوده قابل پیگیری است.اما به هر حالت روند کلی ثبت نام،اسقاط و جایگزین خودرو فرسوده به شکل زیر می باشد.