پیشنهاد میکنم با عضویت پولی از سایت واژهیاب فارسی برای جستوجوی واژهها استفاده کنید چرا که این سایت گنجی از واژههای مشابه و همقافیه در اختیارتان میگذارد. بهرهگرفتن از نام زیبا و خوشآوایی که مرتبط با کالا یا خدمات عرضه شده باشد، ترفند پرطرفدار دیگری برای انتخاب نام برند است. نام برند کرایولا از محصول اصلیاش یعنی کرایون (مدادشمعی) برداشت شده است و جالبتر اینکه بین اسم برند و کهنالگوی اصلی آن یعنی خالق نیز تجانس آوایی وجود دارد. همچنین بررسی اسم برندهای فعال و معروف در ایران نشان داده است که صدای «ز» در انتهای کلمات هم قدرت بسیاری دارد. بهروز، لندکروزر که در ایران میگوییم لندکروز، البرز، چیتوز، مزمز، بارز، لکسوس که در ایران میگوییم لکسوز، همگی نشان از این دارند که صدای «ز» در پایان اسامی برند در ایران پرطرفدار است. 3- شما باید از نام هایی استفاده کنید که حتماَ فارسی بوده یا به عبارت دیگر ریشه فارسی داشته باشند.
5- در طبقات مصرفی و خاص نظیر طبقات مواد غذایی ، آشامیدنی ، سلولزی لوازم خانگی و ایمنی ، آرایش و بهداشتی انتخاب و ثبت کردن برند بسیار مشکل و دارای محدودیت انتخاب نام به دلیل تشابه می باشد. مطابق قانون و آییننامه ممنوعیت استفاده از الفاظ بیگانه، استفاده از الفاظ سایر زبانها بهعنوان نام یا علامت تجاری ممنوع است. البته معادل نویسی الفاظ فارسی به خط بیگانه و استفاده از الفاظ خارجی برای صادرات کالاهای داخلی، مجاز است.
اگر به آگهی های تبلیغاتی که از رسانه های مختلف پخش می شوند دقت کنید متوجه می شوید زمان پخش آن ها تنها چند ثانیه طول می کشد اما نام برند عنوان شده مدت ها در ذهن مخاطب به یادگار می ماند. بر این اساس می توان گفت موثرترین و کارآمدترین ابزار ارتباط با مشتری نام تجاری است، از این رو باید به بهترین نحو انتخاب گردد. هدف شما در انتخاب اسامی خاص برای برند یک مفهوم است که با تعداد زیادی از اسامی روبرو است. یک تصویر بصری ایجاد کنید که مخاطبان شما به آسانی بتوانند آن رابه یاد بیاورند.
افرادی که از این اسامی استفاده می کنند، به دنبال آن هستند که داستان اصلی برند خود را به مؤسسان اولیه شرکت مرتبط نمایند. ثبت کردن نام های مبتنی بر بنیانگذار گذشته از ارضاء غرور موسسان آنها، قطعا آسان می باشد. اگر این برندها به درستی جایگاه یابی شود، می تواند سبب تمایز آنها شود، اما به تکنیک های فروش برای افزودن ارزش آن نیاز دارد. ریسک این نوع نام گذاری آن است که جزو دسته فروش گستاخانه محسوب می شوند.
استفاده از این اسامی برای برند غیرقانونی به شمار رفته و قابلیت ثبت ندارند. من حمید حکاکی هستم و از شما بسیار سپاسگذارم که در برندگاه حضور پیدا کردهاید. رسالت من در زندگی همراهی انسانها در سفر تحول زندگی و کسبوکارشان است. این رسالت با همراهی شما به نتیجه خواهد رسید، با ارسال دیدگاهها و بازخوردهای خود من را در این سفر همراهی نمایید. ایدههای خودتان را نادیده نگیرید اما ترجیحا برای بررسی نکاتی که در قسمت ویژگیهایی که باید در نام یک برند نهفته باشد، ذکر کردیم؛ انتخابهای زیادی را با یک شروع طوفانی روی میز بگذارید و همه را امتحان کنید.
شروط انتخاب اسم برای برند
در جهت انتخاب اسم برند بهتر است برای اسم برند خود از اسامی ایرانی استفاده کنید زیرا اسم برند ایرانی ریشه فارسی دارد و تلفظی آسان خواهد داشت. انتخاب اصولی نام برند یکی از اقدامات ضروری هنگام ارائه محصولات یا خدمات به بازار است. انتخاب عنوانهایی که صرفاً به نظر شما زیبا هستند یا توصیفی ظاهری از تولیدات شما میدهند برای این منظور کافی نیست. نام تجاری شما باید مناسب فعالیت اقتصادی شما باشد و وقتی در تبلیغات به کار گرفته میشود بسیار جذاب باشد و در ذهن مخاطبان بماند.
نامها جزو مؤثرترین ابزارهای ارتباط برند با مخاطبان به شمار میآیند. آگهیهای تبلیغاتی معمولاً حداکثر به مدت پنجاه ثانیه نمایش داده میشوند در حالی که مشتریان به سادگی تنها در مدت چند ثانیه نام ثبت تغییرات شرکت برند را مورد توجه قرار میدهند و مفهوم آن را در ذهن ثبت میکنند یا آن را به حافظه خود میسپارند. در گام بعدی شما باید هر چیزی که به ذهنتان میرسد را نوشته و سپس آنها را بررسی و ارزیابی کنید.
در ایران واژهٔ مارک و برند معمولاً معادل یکدیگر هستند و برای اشاره به محصول یا خدمتی بهکار میرود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگر «برند» دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرتمند آنهایی هستند که افراد نسبت به آنها حس مالکیت دارند. اینمحدودیت ایجاد شده انتخاب نام برندرا برای افراد عادی که از شرایط انتخاب یک برند مناسب کسب و کار خود آگاهی ندارند بسیار سخت میکند. سایتهای انتخاب برند همان چیزی است که میتواند مشکل شما را حل کند. به اعتقاد Ira Bachrach ، یکی از شناخته شدهترین مشاوران حوزه بازاریابی و مدیر شرکت مشاورهای Name Lab، اگرچه بیش از ۱۴۰ هزار واژه در زبان انگلیسی وجود دارد، اما هر فرد آمریکایی به طور متوسط تنها با بیست هزار کلمه آشناست. به همین دلیل، شرکت مشاوره برندسازی Name Lab با انتخاب نامها از میان هفت هزار واژه پرکاربرد در بیشتر برنامههای تلویزیونی و آگهیهای تبلیغاتی، تلاش میکند تا از انتخاب نامهای نامناسب برای برندها بپرهیزد.
- استفاده از کلماتی از قبیل ایران، کشور، ملی ، ملت در نامهای پیشنهادی به دلیل جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی پذیرفته نمی شود.
- اگر نامی که انتخاب کرده اید برای برند خود، قابل ثبت قانونی نباشد تمام تلاش شما جهت ثبت برند به هدر میرود و باید دوباره مراحل را از نو انجام دهید.
- انتخاب اینگونه نام ها به کمک پررنگ کردن و مهم جلوه دادن نقش مؤسسان و بهادادن به چشم اندازهای شرکت منجر به ایجاد جوی مملو از اعتماد و ارتباط میان برند و مشتریان خواهند شد.
- برای انتخاب نام برند شما اول هم باید با مفهوم برند آشنا باشید.
- یکی از ترفندهای ایجاد تجانس آوایی، استفاده از حروف مشدد یا کنار هم قرار گرفتن دو حرف یکسان است.
- فرآیند انتخاب اسم موفق به شما در ایجاد روابط طولانی و پرسود کمک به سزایی می کند.
البته چنانچه بخواهید برای برندتان اسم لاتین انتخاب کنید باید هم مجوز فعالیت مرتبط به آن را داشته و هم کارت بازرگانی تهیه نموده باشید. برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «صندلی» را برای فروش صندلی ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون «صندلی» واژههای عام برای این محصول است. صاحب علامت تجاری میتواند، حقوق خود را بهطور موقت یا دائمی به شخص یا اشخاص دیگر منتقل کند (قرارداد فروش یا اجازه بهرهبرداری) در هر حالت، الزامی به انتقال شرکت، کالاها و یا کارخانه به منتقلٌ الیه وجود ندارد.
طراحی سایت فروشگاهی
هر اسم برند فقط ۱۰ سال در مالکیت شماست و بعد از آن در صورتی که اقدام به تمدید آن نکرده باشید، هر فرد دیگری میتواند اسم برند کسب و کار شما را صاحب شود. از سایتهای فروش و مشاوره دهنده در جهت ارائه خدمات برند سازی کمک بگیرید. پیدا کردن چنین نامی غیر ممکن نیست به شرط آن که سایتهای کار بلد در این زمینه را ثبت شرکت در تهران پیدا کنید. برای دیدن تعدادیاسم برند برای پوشاک و مدمیتوانید با کلیک بر روی لینک به صفحه مورد نظر بروید. هدف از ایجاد یک برند برای کسب وکارها متمایز کردن یک کالا و یا خدماتاز سایر کالاها و خدمات دیگر فروشندگان است و این گونه میتوان گفت که برندینگ جزو مهمترین عوامل پیروزی یا شکست شما در حوزه کاریتان است.
بهطورکلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عموم پذیرفتهشدهاند را نقض کنند بهعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند. اما چنانچه شخصی بخواهد نام تجاریاش، علامت تجاری وی هم باشد یا بالعکس، باید هریک را بهطور جداگانه بهعنوان یک علامت و نام تجاری ثبت کند. تفاوت موضوع شرکت یا موسسه نمیتواند مجوز انتخاب عین نام تجاری ثبتشده باشد. اختیار یک نام تجاری به هنگام ثبت شرکت یا موسسه، اجباری است.
تا سال ها یک برند و نام بردن آن از موارد شناخت محصول و خدمات شما به حساب خواهد آمد. انتخاب یک نام مناسب برای امور هنری یک مسئله ای مهم برای اهالی هنر در روزهای اخیر به حساب می آید که مورد توجه افراد اهل فن و هنر قرار گرفته و به همین جهت انتخاب بهترین و مناسب ترین راه بسیار مهم تلقی می شود . فقط اگر قصد ثبت برند به صورت رسمی دارید به قوانین نامهای لاتین توجه کنید.
انتخاب نام برای کلینیک روانشناسی
توجه به پنج اصل طلایی انتخاب نام برند در کنار کیفیت محصولات و خدمات و مدیریت کارآمد، موفقیت کسبوکار شما را تضمین میکند. انتخاب نام برند در ایران تابع قوانینی است که بیتوجهی به آنها موجب اتلاف وقت و سرمایه متقاضیان خواهد شد. این اسم میتواند فارسی یا لاتین و بسیار استعاری یا کاملاً ساختگی باشد، اما نکتۀ بسیار مهم در انتخاب یا ساخت نام برند هماهنگی آن با کالاها و خدمات است.
زیرا زمانی که شما یک برند لاتین به ثبت می رسانید کارشناسان برسی می نمایند شباهت با برند های خارجی موجود دارد یا خیر. چنانچه برند و شرکت داریم اما کارخانه نداریم اقدام به همکاری با کارخانه ثبت برند تجاری ها نمود. برای مشتریان دائمی خود معیار ممیزه ای قرار داد تا محصول ما را از دیگران تمییز بدهند. برابر افرادی که با تقلب و کلاهبرداری از برند ما سو استفاده می کنند با ثبت آن دفاع نمود.