Content
وقتی که تویوتا تصمیم گرفت وارد بازار ماشین های لوکس شود باید نامی را انتخاب می کرد که لوکس بودن را در ذهن مخاطب ایجاد کند. این کار با نام تویوتا که در ذهن مخاطب ماشین با عمر بالا بودند امکان پذیر نبود ، اینجا بود که برند لکسوس Lexus ایجاد شد تا به تصویر ذهنی که باید در ذهن مخاطب ایجاد می کرد کمک کند. به این نکته هم توجه داشته باشید برای برند کردن نامهای بی معنی، هزینه های سنگینی متحمل خواهید شد. بعد از انتخاب نام کسب و کار اینترنتی دامنهها و نام تجاریتان را ثبت کنید.
به همین خاطر لازمه که با دقت و هوشمندی خاصی بهترین اسم کسب و کار رو برای خودمون انتخاب کنیم. بنابراین اگر ما هم بتوانیم چنین نام های قدرتمند و خاص تصویری را در ساخت اسم شرکت خود انتخاب کنیم در زمانی کوتاه می توانیم برند تجاری موفقی را داشته باشیم. اسم شرکت و یا برند شما نباید قبلا در دامنههای اینترنتی ثبت شده باشد. در واقع اگر نتوانید به صورت قانونی برند خود را ثبت کنید، هر چه تلاش کردهاید به هدر میرود.
هم با حروف فارسی و هم با حروف انگلیسی این کار را انجام دهید. البته دقت داشته باشید که در انتخاب نام مناسب شرکت در نقاط مختلف جهان قوانین مختلفی وجود دارد. در هنگام انتخاب نام برند باید به همهی آن قوانین دقت کنید تا در ادامهی مسیر به مشکل نخورید.
مبلغ پرداختی را برای خرید از فروشگاه دامنه استفاده کنید. برای اولین بار برای انتخاب دامنه ،روش جدیدی را امتحان کردم . نتیجه فراتر از انتظار من بود ، کاش زودتر با این سیستم آشنا می شدم قطعا خیلی در زمان و حتی هزینه ها صرفه جویی می شد.
چطور یک اسم برند برای کسب و کار انتخاب کنیم؟
(حتی اگر می خواهید برای اسم شرکت خود از یک نام تجاری من در آوردی یا عجیب و غریب استفاده کنید، باید این شرایط را در نظر بگیرید). اسامی شرکت های کسب وکاری بزرگ دنیا را نگاه گنید واز آنها الگو بگیرید. شرکت های مانند اپل،گوگل، آمازون،یاهو، سونی نمونه برند های هستند ثبت شرکت که به خصوصیات فوق توجه کرده اند. یک برند تولید کننده محصولات لوکس و لاکچری ، جایگاه متفاوتی با برند تولید کننده محصولات ارزان قیمت دارند. هر دوی این کسب و کارها می توانند بسیار موفق و پرسود باشد. اما نکته مهم این است باید اسم متناسب آن جایگاه خود را انتخاب کنید.
- استفاده از استراتژی بازی با کلمات می تواند منجر به این شود که مشتریان به سختی شما را به یاد بیاورند و پیدایتان کنند.
- یعنی اگر شخصی با سوء استفاده از نام یک شرکت تجاری مثلاً با تولید محصول مشابه و وارد آوردن خسارت به شهرت و اعتبار شرکت اصلی، مجبور به پرداخت خسارت مادی و ضرر معنوی به شرکت ثبت شده است.
- شدیدا توصیه میشود که نام دامنه شما همان نام کسب و کار شما باشد.
این اسم برای مغازه لباس فروشی که فقط لباس های ایرانی می فروشد مناسب است؛ اما چرا مثلا یک مغازه باید اسمش آرایشگاه ایرانی باشد؟! مگر آرایشگاه خارجی هم در ایران داریم؟ اسم مغازه شما بهتر است به نوعی نشان دهنده ویژگی اصلی کسب و کار شما باشد. با این کار مغازه شما هویت پیدا می کند و بین مردم با این ویژگی شناخته می شود. این گونه اسم ها در کوتاه مدت تاثیر زیادی بر روی جذب مشتری و افزایش فروش دارند.
گام فراتر این است که تا آنجا که ممکن است سعی کنید نام منتخب شما تداعی کننده مفاهیم نامناسب در سایر زبانها نبوده و همچنین توسعه برند شما در بازار هدف با مشکل مواجه نگردد. و یا برند معروف لبنیات تولید استرالیا که مجبور شد با نام پنیر کیبی ، که تغییر یافته واژه اصلی تغییرات شرکت است به بازار کشور ایران وارد شود. هنگامی که صحبت از موفقیت یک کسب و کار کوچک در میان است در واقع انتخاب اسم یک شرکت اهمیت بسیاری پیدا می کند . یک نام صحیح شرکت ، می تواند شرکت شما را به اوج ببرد و از طرفی یک نام اشتباه نیز می تواند شرکت را به قعر بکشاند .
شما حتی در شروع مسیر باید اعتماد به نفس بالا داشته باشید و با ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان خود رضایتمندی آنان را جلب کنید تا بتوانید جایگاه اصلیتان را در بازار بدست آورید. برای مثال در سال ۲۰۱۰ میلادی تعدادی از پژوهشگران دانشگاه آلبرتای کانادا در پژوهشهای خود دریافتند که مخاطبان و مشتریان به نامهایی که از ساختار تکرار شونده ثبت برند تجاری استفاده میکنند رغبت بیشتری دارند. اسمهایی مانند کوکا ـ کولا، کیت ـ کت از این دسته نامها هستند. سعی کنید لیستی از همهی اسمهایی که به ذهنتان میرسد را جمع کنید و اگر انتخاب آن اسم علت خاصی دارد جلوی آن اسم علت آن را یادداشت کنید. اما برای انتخاب نام برد یا علامت تجاری ( در شرایطی خاص ) می توان اینکار رو انجام داد .
پس اهمیت انتخاب نام کسب و کار برای کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین حتی بیشتر از مدل سنتی آن است. توی این مقاله سایت فوربو میخوایم به یک سری نکات در خصوص پیدا کردم اسم کسب و کار اشاره کنیم. اگر دنبال یک اسم مناسب برای بیزینس خودتون هستید تا انتهای مقاله همراه باشید. در هنگام ساخت اسم شرکت موردی که از همه مهم تر است این است که نام انتخابی شما دارای سابقه ثبت نباشد. اگر مشتریان و مخاطبان فعالی دارید میتوانید به کمک ابزارهای نظرسنجی آنلاین(ارسال ایمیل) از آنها بخواهید تا در مورد اسم برند جدیدتان به شما کمک کنند.
کوتاه کننده لینک چگونه در سئو و بازاریابی به شما کمک می کند؟
اما وجود یک نام نامناسب باعث میشه برای موفق شدن مجبور بشید زمان و هزینه بیشتری صرف کنید. اگر در نامگذاری کسب و کارتون از نام شهر یا کشور خاصی استفاده کنید این مشکل وجود داره که در صورت تمایل به توسعه جغرافیایی خدمات، همین نام مانع بزرگ باشه. مثلا شیراز تخفیف که برترین وبسایت تخفیف گروهی در شهر شیراز هست هیچوقت نمیتونه با این نام در شهرهای دیگه فعالیت کنه در حالی که تخفیفان میتونه برای هر شهری از ایران خدمات تخفیف خرید گروهی ارائه کنه. در کنار خوش آهنگ بودن، باید به این موضوع هم دقت کنیم که تلفظ اون کلمه برای همه راحت باشه و فَک و زبون مردم برای گفتنش قفل نشه!
هیچ چیز برای یک مخاطب آزاردهندهتر از تقلید و کپیبرداری نیست. در حقیقت اینکه شما یونیک و خاص باشید برای مخاطب ارزشمند است. چون ارتباط مخاطب با شما در حقیقت بخشی از هویت خود مخاطب هم هست. بهتر است نام کسب و کار اینترنتی نشاندهندهی ماهیت کسب و کار باشد. اسم برندتان حتماً باید دارای ریشه فارسی باشد و معنادار باشد.