اصطلاح “نه برای سود” غالباً با گروهها یا سازمانهای كوچك تری همراه است كه زیر نظر هیئت مدیره یا منشور نیستند. یک سازمان غیرانتفاعی معمولاً حول یک سرگرمی خاص یا هر شکل دیگری از فعالیت های تفریحی می چرخد. از آنجا که معانی «غیرانتفاعی» و «نه برای سود» ممکن است در چندین کشور متفاوت باشد ، به طور کلی ، این شرایط برای تمایز هر دو نوع از یک سازمان انتفاعی است. یک سازمان غیرانتفاعی به معنای واقعی کلمه ممکن است به معنای این باشد که این سازمان به هیچ وجه سود کسب نمی کند. از طرف دیگر ، یک سازمان غیر انتفاعی ممکن است به این معنی باشد که پولی که آنها بدست می آورند مستقیماً به سود آنها نمی رود.
در حالی که بند ب ماده مرقوم کانون های فنی و حقوقی را به عنوان موسسه غیرتجاری انتفاعی برشمرده است. غیرانتفاعی بودن صرفاً به معنای نداشتن سهامدار و تقسیم نشدن سود است. اما یک سازمان، میتواند غیرانتفاعی باشد و به یک مدیر یا مشاور، حقوق بسیار زیاد (مثلاً چند صد میلیونی) بدهد ثبت تغییرات شرکت و همچنان هم از نظر حقوقی، غیرانتفاعی باقی بماند. در حالی که در خدمت انتفاع یک فرد یا گروه قرار گرفته است. سازمان غیرانتفاعی سازمانی است که با هدف نفع اقتصادی و کسب سود اقتصادی تاسیس نشده است. تامین سرمایه مورد نیاز برای این موسسات الزاما نباید توسط خود شرکا صورت بگیرد .
هدف از تأسیس و توسعه دانشگاه غیرانتفاعی بسیج کلیه امکانات مملکت در امر گسترش آموزش عالیکشور، و ارتقاء سطح دانش و فرهنگ جامعه ذکر شده است. با توجه به افزایش تقاضای روز افزون جامعه برای ورود به دانشگاه در ایران، دانشگاهها و مؤسساتی در بخش غیردولتی ایجاد گردیدهاست. که شامل دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی میشود. در حال حاضر مراد از دانشگاه غیرانتفاعی بیشتر همان موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی است و معمولا دانشگاه آزاد اسلامی را در گروه دیگری قرار می دهند. هر کدام از این مدارس نقاط مثبت و منفی دارند و باتوجه به شرایط دانشآموز و پدر و مادرش یکی از این انواع مدارس برایش مناسب است. در ادامه به بررسی امکانات مدارس غیردولتی و دولتی میپردازیم و همینطور نقاط ضعف آنها را نیز با هم مقایسه میکنیم.
غیرانتفاعی
دنياي امروز دنياي سازمانهاست و نيروي انساني بعنوان با ارزش ترين منابع سازماني، متوليان آن محسوب ميشوند. افراد به مثابه اجزايي هستند که در حال زندگي کردن، تفکر و احساس کردن ميباشند و اين اجزاء براي رسيدن به هدفهاي خود دريک سازمان کار ميکنند. بايد به خاطر داشته باشيم اين سازمانها هستند که به خاطرخدمت رساني به افراد وجود دارند و نه افراد براي خدمت کردن به سازمانها. دراين راستا منابع انساني به سازمان معنا و مفهوم ميبخشند و زمينه هاي تحقق اهداف سازماني را فراهم ميسازند.
با ارائه مدارک و پرداخت هزینه های مربوطه برای درج آگهی تاسیس موسسه موردنظر در اداره ثبت صادر می شود. متقاضی ثبت موسسه باید برای ثبت آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار اقدام کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قوانین و مصوبه های ثبت موسسه می توانید بدون دغدغه با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی پایش تماس گرفته و تمامی سوالات خود را در این زمینه از آن ها بپرسید. علاوه بر اینکه انتخاب ثبت برند تجاری مدرسه برای دانش آموزان دبستانی بسیار حائز اهمیت می باشد، بسیاری از والدین نیز دغدغه ی انتخاب دوره ی پیش دبستانی و آمادگی قبل از دبستان را نیز دارند. و گاهی اوقات بر سر انتخاب پیش دبستانی مدرسه دولتی و غیر انتفاعی و یا مهد کودک دچار سردرگمی می شوند. در این رابطه برای شناخت و آگاهی از شرایط هر یک از آنها می توانید بر روی لینک پیش دبستانی در مدرسه یا مهد کودک کلیک نمایید.
- برای علاقمندان حسابداری در کرج نیز بیان می داریم که نام دیگر موسسه همان بنگاه اقتصادی و یا واحد اقتصادی می باشد.
- این کار برای سود نیست، این کار نیازمند سرمایهگذاری نیست، که نیازمند حمایت است.
- در این مطلب قصد داریم تا تفاوت مدرسه غیر انتفاعی با دولتی را بررسی کرده، با ویژگیها و امکانات این دو مدرسه آشنا شده و مزایا و معایب هر یک را بیان کنیم.
- جدیدا در مدارس غیردولتی رسم شده که این مدارس از روش “کیف در مدرسه” استفاده میکنند.
روستاها و نیز در آمد حاصل از نگهداری سالمندان و معلولین ذهنی و جسمی که بریا نگهداری از آن ها اقدام می شود. هم چنین باشگاه های تربیت بدنی بر اساس تشخیص دولت از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. ما اغلب فکر می کنیم که چگونه معمولاً یک سازمان غیرانتفاعی و غیرانتفاعی کار می کند.
تو این مدرسهما دانش اموز ها با این که معلم ها خوبن ولی باز هم نیاز به کلاس رفتن داریم. متاسفانه من امسال نتونستم مدرسه خوبی برای پسرم تا این لحظه پیدا کنم. اين موسسات که به موسسات تک مالکي هم ناميده مي شوند موسساتي هستند که کل سرمايه آنها به يک نفر تعلق دارد مانند تجار و کسبه . «جدول یاب» تفسیر های مهم و کاربردی که معبرین در طول تاریخ آن را نگاشته اند را گردآوری کرده و در بانک اطلاعاتی خود شامل 3907 تفسیر، جای داده است.
تاریخچه تشکیل دانشگاه غیر انتفاعی
و به هیچ عنوان سال بعد اون جا نمی مونم…سه ما اول که برنامه هفتگی نداشتیم، اون موقع ها هم که داشتیم هی تغییرش میدادن..معلم ها توی این سه مال اول هی عوض میشدن. یک مدرسه ای که کاملا بی بند و باره و سر مسائلی سر سوزن اهمیت نداره بچه هارو میدوئونن که مثلا خیلی به نظم و انضباط پای بند اند، نمره هایی که سر ترم میدن وحشت ناکه..یا خیلی کم میدن یا خیلی زیاد. اعتراضات به نمره ها تو ماه امتحان خیلی ثبت شرکت در تهران زیاده. ما توی مجله استادبانک مقالهای داریم که توی اون همه فاکتورهایی که باید برای انتخاب مدرسه مناسب مدنظر قرار بدیم رو آوردیم. میتونید مقالهی “بهترین مدرسه کدام است؟” رو بخونید و فاکتورها رو اونجا ببینید. موسساتي هستند که براي انجام خدمات حرفه اي و کسب منافع مادي توسط يک يا چند نفر ايجاد مي شود و به عنوان موسسه غير تجاري به ثبت مي رسد مانند کانونهاي فني و حقوقي و موسسات حسابرسي .
اين مفاهيم در تعامل پويا و همگام با موسسات و کمپاني هاي بزرگ جوامع جهاني رو به رشد، رشد نموده و تکامل يافت. در طول تاريخ يک صد ساله نيز مفاهيم ناب و اصلي در باره افراد، سازمانها، کارگران، مديران، سيستمها و شبکه ها رشد پيدا نموده و باعث شکل دهي به انديشه و رفتار مديران، کارکنان و سياستگذاران گرديد (بيکر و برنچ 2002). دنياي امروز دنياي سازمانهاست و نيروي انساني به عنوان با ارزش ترين منابع سازماني، متوليان آن محسوب ميشوند.
موسسه عبارت است از یک واحد با نام و هدف مشخص در مالکیت بخش عمومی یا خصوصی و یا ترکیبی از این دو که به فعالیتهای انتفاعی و غیر انتفاعی میپردازد و طرف معامله محسوب میشود. نام دیگر موسسه، واحد اقتصادی است که به انواع مختلفی دسته بندی میشوند. برای دسته بندی موسسات از سه معیار مالکیت ، نوع فعالیت و هدف از فعالیت استفاده میشود. از نظر من در مورد فرق بین غیرانتفاعی بودن و انتفاعی بودن بیش از حد اغراق شده است.
اول، موسسات انتفاعی هستند که مانند همه موسسات انتفاعی دیگر کار میکنند با این تفاوت که تعریف سود به «سود خالص بعد از هزینههای لازم اجتماعی» به جای «افزایش سود» تغییر یافته است. شرکتهای انتفاعی و سودبر، در اساسنامه ابتدایی خود، خود را ملزم میدانند که بخشی از هزینههایی را که بیشتر شرکتهای انتفاعی دیگر در بهترین حالت اختیاری میدانند را در هزینههای خود در نظر بگیرند. مثلا هزینه مراقبت از طبیعت، حقوقهای متعادلتر وغیره.
نتايج بدست آمده از پرسشنامه ها در غالب جداول و نمودارها ارائه شده که جهت تجزيه و تحليل فرضيه ها از آنها استفاده به عمل آمده است. امروزه بيش از هر زمان مشخص شده است که رشد و توسعه سازمانها و در پي آن جوامع در گرو استفاده صحيح از نيروي انساني است (رحمانپور ص3). در حال حاضر سازمان بشري مانند گذشته نيست به ويژه نيروي کار به طور قابل توجهي در حال تغيير است. از اين رو لازم است مديران خود را با الگوها و گرايشات مختلف افراد هماهنگ نموده و آماده باشند تا آنها را برهم منطبق نمايند (سيدجوادين 1383، 19). بي شک در جهان پر شتاب و سرشار از تحول و رقابت امروز آنچه موجبات تحقق مزيت رقابتي سازمانها را تضمين ميکند، نيروي انساني با کيفيت، خلاق و پوياست. ازاين روست که در عصر حاضر منابع انساني بناي اصلي فرآيند افزايش کارائي و اثربخشي و با ارزشترين سرمايه و کليد طلايي رقابت قلمداد شده است (تيموري نژاد).