تبصره در اجرای مقررات تبصره ماده 97 قانون، مفاد این فصل به مدت سه سال (عملکرد سال 1395 لغایت 1397) و صرفا در ادارات امور مالیاتی که طرح جامع مالیاتی به صورت کامل اجرا نشده است، جاری می باشد. عدم ثبت عملیات شعبه یا شعب در دفاتر مرکز طبق مقررات این آئین نامه. دفتر دارایی دفتری است که تاجر ثبت برند باید هر سال صورت جامعی از کلیه دارایی منقول و غیر منقول و دیون و مطالبات سال گذشته خود را به ریز ترتیب داده در آن دفتر ثبت و امضاء نماید و این کار باید تا پانزدهم فروردین سال بعد انجام پذیرد. اگر برخی از اعمال مالی غیر واقعی ثبت شده باشد، رویداد مالی غیر قابل قبول تشخیص داده شده و موجب رد می شود.
با تکیه بر دانش فنی و سالها فعالیت مالی در کشور عزیزمان خدمات حسابداری و مشاوره مالی ارائه داده ایم. میتوانید با دریافت مشاوره مالی و مالیاتی گامی محکم در جهت نیل به اهداف بزرگ مجموعه خود بردارید. دفاتر و اسناد حسابداری میبایست بر اساس واحد پول رایج کشور و همچنین به زبان فارسی تحریر گردد. برای دفتر کپیه امضای نماینده اداره ثبت لازم نیست ولی باید اوراق آن دارای نمره ترتیبی باشد. حق امضا برای هر صد صفحه با کسور آن دو ریال و به علاوه مشمول ماده ۱۳۵ قانون ثبت اسناد است.
اگر تاخیر تحریر دفاتر روزنامه و کل بیش از حد مجاز باشد٬ موجب رد دفاتر می شود. مودیان مالیاتی مکلف هستند که خلاصه عملیات داده شده به ماشین های الکترونیکی را هر یک از سه ماهه اول تا سه ماهه سوم هر سال مالی را حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از پایان سه ماهه سوم٬ به تسلیم اداره امور مالیاتی کرده و برای سه ماهه چهارم نیز تا تاریخ انقضا مهلت تسلیم اظهارنامه فرصت دارند. ثبت صوری و غیرواقعی رویدادهای مالی که رخ نداده است باعث رد دفاتر قانونی میشود.
اگر خللی در ماهیت حساب دائمی، رخ دهد، سند تعدیل ماهیت صادر شده تا گزارش قانونی دفاتر، دچار مشکل مشود. گزارش آنالیز حساب و آنالیز گروهی، برای مغایرت گیری بین سر فصل های حسابداری و اسناد صادره، کاربرد دارد. تمامی افراد با این سوال که اساساً شغل حسابداری را باید از کجا شروع کرد، سردرگم شده و پاسخ روشنی برای آن ندارند .
چه مواردی باعث رد دفاتر قانونی می شود
در این بسته آموزشی ، مباحثی را خواهید آموخت که معمولا در هیچ دوره آموزشی گفته نمیشود . دفتر معین بانک ، دفتر معین حساب های پرداختنی ، دفتر معین حساب های دریافتنی ، دفتر معین اموال و… 7 – تاخير در تحرير دفاتر به جز در موارد قيد شده در فوق همين مقاله . 5 – تراشيدگي ، پاك شدن و يا محو شدن مندرجات دفاتر به منظور سوء استفاده . اگر تمام یا قسمتی از یک فعالیت بین سطر ها درج شود٬ دفاتر رد می شود.
۱۴ – استفاده از دفاتر ثبت و پلمپشدة سالهای قبل ( با توجه به مقررات مادة ۳ این آییننامه ) . ۹ – عدم ثبت عملیات شعبه یا شعب در دفاتر مرکز طبق مقررات مادة ۱۵ این آییننامه . با توجه به ماده ۸ ق.ت، دفتر کل به دفتری گفته می شود که صاحبان کسب و کار باید تمامی صورت معاملات خود را از دفتر روزنامه به آن انتقال دهند که هر کدام از آنها مربوط به بخشی از این دفتر می باشند. با تصویب این آیین نامه موارد رد دفاتر مربوط به آیین نامه پیشین ملغی نشده و به قوت خود باقی است.
6- عدم تطبیق مندرجات دفاتر قانونی بااطلاعات موجود در سیستمهای ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) و یا سامانه ثبت برخط معاملات در مورد اشخاصی که از سیستمهای مذکور استفاده و یا مکلف به استفاده از سامانه یادشده میباشند.” اگر بنگاه اقتصادی یا شرکتی چندین دفتر روزنامه و دفتر کل داشته باشد ولی از ارائه همه آنها امتناع کند همه دفاتر قانونی آن رد می شود. دفتر روزنامه و دفتر کل اگر قبل از هر گونه ثبت رویداد های مالی به تایید ثبت اسناد یا ماموران مالیاتی نرسیده باشند، رد می شوند. یکی از کار هایی که یک حسابدار باید در طول روز آن را انجام دهد، ثبت اسناد حسابداری در دفاتر قانونی می باشد که بر اساس قانون تجارت حسابدار موظف است که تمام رویداد های مالی را پس از ثبت در اسناد و تایید آنها، به دفاتر حسابداری منتقل نماید. شما ابتدا باید با ممیز مالیاتی خود این موضوع را هماهنگ کنید که در ادامه کار مشکلی پیش نیاید و نکته ایی که باید توجه داشته باشید این است که تاریخ اولین سند در سال مالی ninety پیگیری ثبت تغییرات شرکت six شما باید با تاریخ پلمپ دفاتر شما همخوانی داشته باشد. حداکثر جریمه رد دفاتر قانونی 10 درصد مالیات متعلقه بوده که این 10 درصد باید از one hundred هزار ریال بیشتر باشد.
رد دفاتر قانونی مودیان
زمانی که دفاتر قانونی مودیان رد می شود یعنی استاندارد های حسابداری در آن رعایت نشده است و تنظیم آن بر اساس آئین نامه تحریر دفاتر قانونی صورت نگرفته است. در نتیجه این امر باعث می شود که مستندات آن پذیرفته نشود و دفاتر رد گردند. با توجه به ماده ۲ آئین نامه نحوه تنظیم و نگه داری دفاتر قانونی، لازم است که تمامی دفاتر روزنامه و کل به زبان فارسی باشند و قبل از ثبت هر گونه معامله، بر اساس ماده ۱۱ و ۱۲ ق.ت، به وسیله نماینده اداره ثبت اسناد، امضا و پلمپ شوند. شما با توجه به ثبت حسابها در نرم افزار حسابداری می تونید از قسمت دفتر روزنامه گزارشگیری کنید و در دفاتر ثبت نمایید ، ولی به دلیل افزایش حجم فعالیت ، معمولاً نوع نرم افزار را به ممیز خودتان اعلام کنید و پس از موافقت می توانید تراز حسابها را بصورت ماهیانه وارد دفاتر کنید .
- اگر انجام این اعمال با توجه به روش و رفتار سازمانی و اتوماسیون شرکت /موسسه نیاز به انجام تشریفات اداری است٫ فاصله ایجاد شده بین تاریخ فاکتور و ثبت دفتری آن٬ تاخیر تلقی نخواهد شد و از نظر دارایی٫ قابل قبول است.
- عدم ثبت عملیات شعبه یا شعب در دفاتر مرکز طبق مقررات این آئیننامه.
- تنظیم و ثبت رویداد های مالی را بر اساس آیین نامه اجرایی فوق در نظر بگیرید.
- دفتر روزنامه به دفتری اطلاق می شود که هم اشخاص حقیقی و حقوقی بایستی کلیه عملیات مالی و پولی خود را اعم از خرید و فروش و دیون و مطالبات و ظهر نویسی ها و به طول کل هر فعالیتی که باعث بستانکاری یا طلبکاری شود را باید در دفاتر روزنامه درج کنند.
- در صورتی تاریخ پلمب دفاتر شما برای مثال اول اردیبهشت باشد و تاریخ اولین ثبت در دفاترتان قبل از آن باشد مسلما دفاتر رد میشود.
پایان هر سال یعنی در ماه اسفند اشخاص آخرین زمان را جهت درخواست پلمپ دفاتر قانونی سال مالی بعد صادر می نمایند. این گروه باید اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود را به تفکیک و به ترتیب تاریخ وقوع هر یک از رویدادهای مالی نگهداری و صورت درآمد و هزینه خود را ماهانه به شرح فرم مربوطه تنظیم کنند. صاحبان مشاغل این گروه و کلیه اشخاص حقوقی مکلف به نگهداری دفاتر روزنامه و کل یا سایر دفاتر حسب مورد دستی یا ماشینی متکی به اسناد و مدارک میباشند.
محاسبان تلاشگر با تولید محتوا در زمینه های حسابداری ، مالی و مالیاتی در تلاش است به تمامی پرسش های شما پاسخ دهد . دفاتر اگر با مداد نوشته شده باشند توسط ماموران اداره مالیات رد میشود . مراتب را با ذکر مشخصات دفاتر مزبور، به حوزه مالیاتی مربوطه اعلام کند تا مشکی از نظر پذیر دفاتر ایجاد نشود. ما در موسسه حسابداری رهنما به شما اطمینان می دهیم که این همکاری تا رسیدن به ثبت شرکت نتیجه ایده آل شما ادامه پیدا خواهد نمود. هدف اصلی ما ایجاد ساخت شرایط و بستری مناسب است که در آن تمامی مدیران و صاحبین کسب و کارو بدون هرگونه نگرانی از ناکارآمدی بخش مالی شرکت و البته ریسک های احتمالی تمام زمان و تمرکز خود را صرف اخذ تصمیمات مهم و استراتژیک جهت رشد کسب و کارشان بگذارند. و آمادگی همکاری با مدیران و صاحبان کسب و کار ومشاغل و بنگاههای اقتصادی را دارد.
اهمیت دقت در تهیه دفاتر قانونی
حداکثر جریمه رد دفاتر قانونی از نظر مالیاتی، بر اساس تبصره ۱ ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم، ۱۰ درصد مالیات متعلقه است در صورتی که ۱۰ درصد مزبور از ۱۰۰ هزار ریال بیش تر شود. اگر دفاتر قانونی از پلمپ به هر دلیلی خارج شود، مصداق عدم پذیرش دفتر است و ثبت رویدادهای مالی در آن، حتی با شماره گذاری، بی فایده و مورد رسیدگی و ممیزی اداره دارایی قرار نمی گیرد. از دیگر دلایل رد دفاتر قانونی ثبت غیرواقعی وصوری رویدادهای مالی که رخ نداده است که باعث رد دفاتر قانونی میشود. اگر ثبت رویدادهای مالی به ترتیب تاریخ نباشد از دلایل رد دفاتر قانونی است. یکی دیگراز دلایل رد دفاتر قانونی درثبت رویدادهای مالی در حاشیه دفتر انجام شود . اگردفتر روزنامه و دفتر کل قبل از هر گونه ثبت رویدادهای مالی به تایید ثبت اسناد یا ماموران مالیاتی نرسیده باشند رد دفاتر می گردد .