پرش به محتوا
خانه » انواع شرکت های تجاری در حقوق ایران

انواع شرکت های تجاری در حقوق ایران

  • از

رئیس‌جمهور می‌تواند وزراء را عزل کند و در این صورت باید برای وزیر یا وزیران جدید از مجلس رأی اعتماد بگیرد، و در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نیمی از هیئت وزیران تغییر نماید باید مجدداً از مجلس شورای اسلامی برای هیئت وزیران تقاضای رأی اعتماد کند. شش نفر حقوقدان، در رشته‌های مختلف حقوقی، از میان حقوقدانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرف می‌شوند و با رأی مجلس انتخاب می‌گردند. هر گونه تغییر در خطوط مرزی ممنوع است مگر اصلاحات جزیی با رعایت مصالح کشور، به شرط این که یک طرفه نباشد و به استقال و تمامیت ارضی کشور لطمه نزدن و به تصویب چهار پنجم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد. مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به‌طور مستقیم و با رأی مخفی انتخاب می‌شوند تشکیل می‌گردد.

  • برای نمونه شرکت های دولتی، می توان از “شرکت های کشت و صنعت”، “بیمه مرکزی ایران” و شرکت های مختلف بیمه نام برد.
  • تدارک کالاهای اجتماعی وانتخاب ترکیبی ازکالاهای اجتماعی بافرایند تقسیم کل مصرف منابع بین کالاهای خصوصی واجتماعی که همان وظیفه تخصیص سیاست بودجه نام دارد.
  • یکی از مفاهیم رایج در حقوق اداری ایران ، اصطلاح شرکت های وابسته یا شرکت های تابعه دولت است .
  • به‌عنوان مثال، اطلاعات شما را پردازش می‌کنیم تا با گزارش آمار استفاده از محتوا به صاحبان حقوق مربوطه، آن‌ها را از نحوه استفاده از محتوایشان در سرویس‌هایمان آگاه کنیم.
  • حداقل یک اختراع ثبت‌ شده‌ی ارزیابی‌شده‌ی داخلی یا یک اختراع بین‌المللی مرتبط با حوزه‌ی کاری شرکت داشته باشند.

فرض این که مصوبات مجامع عمومی شرکت ها مغایر باشد، روشن نیست و مشخص نشده که مصوبات دولت در چه زمینه است. در صورتی که مربوط به امور کلی و نظام مملکتی باشد، مصوبه مجمع عمومی شرکت نمی تواند خلاف مقررات مصوب هیأت وزیران باشد. در واقع بر این اساس می توان گفت که وجود هریک از مولفه های ذکرشده، برای اثبات کنترل دولت بر بنگاه اقتصادی کافیست و نشان می دهد که یک بنگاه دولتی است. با بیان دقیق‌تری که از تعریف و کنترل شرکت‌های دولتی ارائه شده، با دید بهتری میتوان به بررسی نقش و جایگاه شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشورها پرداخت. 6 – چالش های نظام بودجه ریزی درایران درارتباط با زیرساخت های قانونی وحقوقی .

راه های شناخت شرکت های دولتی

با این دیدگاه برنامه اقتصاد اسلامی فراهم‌کردن زمینه مناسب برای‌بروز خلاقیت‌های متفاوت انسانی است و بدین جهت تامین امکانات‌مساوی و متناسب و ایجاد کار برای همه افراد و رفع نیازهای‌ضروری جهت استمرار حرکت تکاملی او برعهده حکومت اسلامی‌است. براساس ولایت امر و امامت مستمر، قانون اساسی زمینه تحقق‌رهبری فقیه جامع‌الشرایطی را که از طرف مردم به عنوان رهبر شناخته می‌شود (مجاری الامور بید العلماء بالله الامناء علی حلاله و حرامه) آماده می‌کند تا ضامن عدم انحراف سازمان‌های مختلف از وظایف اصیل‌اسلامی خود باشد. شرکت‌هاي متقاضي پس از توليد کالاها و خدمات دانش‌بنیان يا ارايه نمونه آزمایشگاهی (براي شرکت‌هاي نوپا)، بر مبناي آيين­نامه مصوب کارگروه، ارزيابي شده و براي يک مدت محدود مي­توانند از تسهيلات و مزاياي قانون استفاده کنند و براي تمديد زمان استفاده از مزاياي قانون، بايد دوباره ارزيابي شوند. تولیدات شرکت باید دانش بنیان باشد و آن را در قالب کالای جدید عرضه کرده باشد و دانش آن باید کاملا در دست خود شرکت و به دست آمده باشد یعنی ایجاد و تولید دانش با استفاده از تحقیق و توسعه و کارهای علمی باشد. تبصره- مؤسساتی که تا تصویب این ضوابط با امها و نشانهای معینی فعالیت داشته اند، در ثبت اسامی و مشخصات خود اولویت دارند، مشروط بر اینکه طبق مفاد ماده 20 عمل کنند. تبصره- متقاضیانی که صلاحیتشان از سوی هیأت تأئید نشده یا مؤسسات فرهنگی که به علت ارتکاب تخلف به یکی از مجازاتهای پیش بینی شده در ماده 16 (تعلیق و یا تعطیل موقت یا دائم مرکز فرهنگی) محکوم می‌شوند، می‌توانند از تاریخ رؤیت تصمیم هیأت در مدت 20 روز اعتراض خود را با ذکر دلایل و ارائه مدارک به وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی تسلیم کنند.

پس از پایان این عملیات، مؤسسه مزبور در ایران نیز مانند کشور اصلی خود دارای شخصیت حقوقی می شود و قادر به فعالیت خواهد بود. اشخاص حقوقی بیگانه که در ایران به ثبت نرسیده اند، مجاز به انجام فعالیت نیستند. دیوان محاسبات به کلیه حسابهای وزارتخانه‌ها، موسسات، شرکتهای دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد رسیدگی یا حسابرسی می‌نماید که هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.

تشخیص خصوصی یا دولتی بودن شرکت

پس همانگونه كه در قانون بيان شد، ديوان محاسبات ضمن نظارت و بررسي تمام امور مالي مربوط به شركت‌هاي دولتي، در صورت وقوع تخلف، رأساً مي‌تواند ضمن صدور رأي، متخلفان را نيز به مجازات‌هاي مقرر محكوم و همچنين در صورت احراز وقوع جرم ضمن اعلا‌م رأي، پرونده را از طريق دادسراي ديوان براي تعقيب به مراجع قضايي ارسال كند. از سال 1372 با تصويب پیگیری ثبت تغییرات شرکت قانون استفاده از خدمات تخصصي و حرفه‌اي حسابداران ذي‌صلا‌ح به عنوان حسابدار رسمي، به دولت اجازه داده شد از حسابداران ذي‌صلا‌ح در امور حسابرسي و بازرسي قانوني شركت‌هاي دولتي نيز استفاده كند. در واقع با تصويب اين قانون نه تنها انحصار سازمان حسابرسي شكسته شد، بلكه امور حسابرسي در يك فضاي رقابتي قابل واگذاري به بخش خصوصي شد.

هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی، به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و تمامیت ارضی ایران کمترین خدشه‌ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادیهای مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند. کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر بر عهده فقهاء شورای نگهبان است. ماده 18- کلیه گزارشهای رسمی، ابلاغیه ثبت شرکت در تهران ها، کارت شناسایی و معرفی نامه های کارشناسان حسب مورد توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ذی‌ربط امضاء می‌شود. همچنین ابلاغ تصمیمات هیأت، معرفی نامه‌ها، کارت شناسایی کارشناسان اعزامی از سوی دبیرخانه و ارسال دستورالعملها، درخواست اطلاعات، مدارک و مستندات از اداره‌های کل و یا از مراکز فرهنگی با امضای دبیر هیأت انجام می‌شود. ماده 6- نظارت و ارزشیابی موضوع این آیین نامه به طور عام بر فعالیتها و عملکرد مراکز فرهنگی اعمال می‌شود و نظارت حوزه های تخصصی وزارتخانه در زمینة فعالیتهای انتشاراتی، مطبوعاتی، سینمایی و امور هنری را در برنمی‌گیرد.

مثلاَ هر شرکت سهامی عام یا خاصی با تغییر ترکیب سهامداران آن ها، ممکن است ماهیتی دولتی یا خصوصی پیدا کنند و این تبدیل وضعیت، پیوسته تکرار شود. وزارتخانه ها و ادارات کل استان ها، شهرستان ها و … جزء تقسیمات داخل سازمان دولت مرکزی به شمار می آیند. وزارتخانه ها، تشکیلات و ارگان داخلی دولت هستند و مامور این وزارتخانه ها، مامور دولتی و دارایی آنها متعلق به دولت است و کلیه اعمال و قراردادهای آنها دولتی محسوب می شود و به طور کلی تمام وزارتخانه ها و ادارات، شخصیت حقوقی واحد محسوب می گردند. فرای تعریف مرسوم شرکت دولتی که منحصر به در اختیار داشتن ۵۰ درصد سهام بنگاه توسط دولت است، عواملی وجود دارد که می‌تواند ماهیت یک شرکت را از منظر دولتی یا خصوصی بودن نشان دهد. مالکیت اکثریت حق رای، کنترل هیئت مدیره یا سایر ارگان‌های حاکم، کنترل انتصابات و برکناری پرسنل اصلی و کنترل کمیته‌های اصلی واحد تجاری ۴ نمونه از این عوامل است که کنترل دولت بر بنگاه را نشان می‌دهد.

7 – چالش های نظام بودجه ریزی درایران درارتباط با فرایند تهیه ،تصویب واجرای بودجه . 4 – چالش های نظام بودجه ریزی درایران درارتباط با منابع ومصارف (درآمد وهزینه). بودن نظارت عملیاتی براجرای بودجه 10 – عدم آشنایی کارکنان ومدیران به اهمیت بودجه دربخش عمومی . برخی ازاین مشکلات ناشی ازشرایط و اوضاع اقتصادی واجتماعی است وبرخی دیگر ریشه در ساختار اداری ومالی کشور دارد.

اصل یکصد و یازدهم

دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و موُاخذه قرار دارد. مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود. از آنجا که زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی عربی است و ادبیات فارسی کاملاً با آن آمیخته‌است این زبان باید پس از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه در همه کلاسها و در همه رشته‌ها تدریس شود. تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان. قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تأمین می‌کند.

اگر برای برند خود اقدام نکنید افراد سودجو به راحتی با برند شما به نام خودشان شما را ناچار به تغییر نام تجاری شما خواهند کرد. مجموعه ما چه خدماتی به شما می تواند ارائه کند؟ با افتخار هر خدماتی که در این زمینه بخواهید با بهترین کیفیت و بالاترین رضایت دریافت خواهید کرد. هنگامی که از خدمات غیر حضوری استفاده می کنید، در وقت خود به طرز چشم گیری صرفه جویی خواهید کرد.

برای اینکه لیست شرکت هایی که برای ثبت نیاز به دریافت مجوز دارد بسیار طولانی می باشد برای اینکه متوجه شوید آیا فعالیت مد نظر شما قبل از ثبت نیاز به دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح را دارد یا خیر به این صفحه مراجعه نمایید. از جمله کارهایی که پس از ثبت شرکت باید انجام دهید، معرفی شرکت خود به سازمان امور مالیاتی و دارایی (ترسناک ترین قسمتی که خیلی ها به آن فکر می کنند) و پلمپ دفاتر مالیاتی تان به طور سالانه می باشد. شرکتی است که برای انجام امور تجاری تحت نام مخصوصی بین 2 یا چند نفر تشکیل می گردد و مسئولیت هریک از شرکاء به میزان سرمایه ی آنها در شرکت می باشد.

با استفاده ازروش های حسابداری، بهای تمام شده (قیمت تمام شده ) تک تک عملیات مربوطه رامحاسبه می کنند . مجموع قیمت تمام شده عملیات های مختلف ، بودجه برنامه مربوطه محاسبه می شود. این نظارت عموما توسط دیوان محاسبات کشور وسازمان ثبت برند تجاری بازرسی کل کشور انجام می شود دیوان محاسبات خود دادسرا دارد وسازمان بازرسی هم زیر نظر قوه قضاییه است . به نظارتی گفته می شود که نظارت کننده بتواند اقدامات قضایی درخصوص موارد تخلف دردستگاه های اجرایی انجام دهد .