پرش به محتوا
خانه » اصول انتخاب نام برند

اصول انتخاب نام برند

  • از

این مسئله که شما در انتخاب نام خلاقیت داشته باشید بسیار مهم است اما باید در نظر داشته باشید که تلفظ نام شرکت شما برای مشتریانتان نیز باید راحت باشد و از همه مهمتر در ذهن بماند. با اینکه نام برند می تواند از هر زبانی گرفته شود اما از نام هایی استفاده کنید که راحت و قابل تلفظ باشند . بعضی از شرکت ها یک نام را با یک تلفظ منحصر به فرد و یک تن صدای خاص تلفیق کرده اند که دارای معانی مرتبط با محصول و خدمت شرکت می باشد. یک نام مناسب برای یک شرکت می تواند آن را به اوج ببرد و یک نام اشتباه می تواند شرکت را به نابودی برساند.

  • توانایی ارتباط با مصرف کنندگان در انتخاب نام زیبا برای برند و شرکت حائز اهمیت است.
  • کلمه «برند» به معنی سوختن است؛ در واقع ریشه این کلمه به زمانی بر می گردد که تولید کنندگان نام مارکشان را بر روی محصولاتشان به روش سوزاندن حک می کردند.
  • یکی از راه های دیگر برند سازی در اینستاگرام، بیشتر دیده شدن میباشد.
  • یکی از مهمترین مواردی که در انتخاب اسم برند باید به آن توجه نمود آن است که نام انتخابی باید انتقال دهنده مفهوم محصول یا خدمات مربوطه باشد .
  • این روشی است که امروزه بسیاری از شرکت‌های ایرانی روی آن تمرکز دارند.
  • در مرحل اول برای آن که انگیزه مضاعفی برای کار کردن و وقت گذاشتن برای پیج خود داشته باشیم این میباشد که یک اسم پیج مناسب برای اکانت کاربری خود انتخاب کنیم.

نام تجاری شامپوی معروف هِد اند شولدرز به معنی سر و شانه‌ها بر اساس ارتباط با محصول انتخاب شده و برای دو دهه لقب پرفروش‌ترین شامپو در دنیا را تصاحب کرده بود. برندهای دامداران، بوتان، ماهان، هاکوپیان، کاچیران، پلان، قالی سلیمان، پارسیان، گلستان از این دسته‌اند. شاید شباهت این واژه‌ها با کلمه ایران باعث شده در فرهنگ ما واژه‌های قدرتمندی باشند. من با بررسی‌هایی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که بسیاری از اسامی برند وجود دارند که به تنهایی نیروی خاصی برای برندشدن نداشتند؛ اما برندهایی با استفاده از آن‌ها توانسته‌اند بسیار موفق شوند! حتما این نام‌ها ضعیف نبودند چون یک برند نمی‌تواند با استفاده از نامی ضعیف چنین موفق شود.

حالا سعی کنید بر اساس این مجموعه از کلمات و توصیفات اسم مناسبی پیشنهاد دهید. البته برای طوفان فکری روش‌های دیگری هم وجود دارد، مثلاً شما می‌توانید انتخاب اسم برند را‌ از روی چند دسته‌بندی‌های انجام دهید. این سه عامل تمام اهداف شرکت شما را به تصویر می‌کشند و هر کاری که قصد انجام آن را دارید تحت تأثیر قرار می‌دهند (از جمله انتخاب اسم برند). هنگامی که به هویت بنیادین برندتان پی بردید، نوبت این است که رقبا را تجزیه‌ و تحلیل کرده و بفهمید نقاط اشتراک و تمایز شما نسبت به سایرین چیست؟ تفاوت شما با رقبایتان می‌تواند برای انتخاب اسم برند به دردتان بخورد. البته استثنایی در اینجا وجود دارد؛ اگر یک سلبریتی هستید دیگر وضعیت فرق می‌کند و انتخاب اسم برند از روی نام خانوادگی اتفاقاً خیلی هوشمندانه است؛ چون شهرت اولیه را دارید، هزینه‌های برندینگ را به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. بسیاری از سلبریتی‌ها معروف دنیا مثل کایلی جنر (برند محصولات آرایشی) و در ایران مثل لیلا اوتادی (برند عطر و ادکلن) اسم خود را به عنوان نام تجاری برندشان انتخاب کرده‌اند.

خصوصیات و ویژگی یک برند خوب

زیرا رقبای شما همواره و مدام در حال کار روی برند خود هستند و با کوچکترین غفلت شما، گوی و میدان را از شما خواهند ربود. بر اساس این ویژگی و معیارها، نام­ یک برند موفق، باید که ساده باشد، به‌راحتی تلفظ و نگارش شود، آشنا و با مفهوم باشد، متفاوت و منحصر­به ­فرد بوده و میزان آگاهی برند را در ذهن مصرف‌کننده تا حد زیادی افزایش دهد. اکنون هر یک از موارد ذکر شده را با دقت بیشتری مرور می­‌کنیم. • نام برند نباید به گونه ای طراحی شود که باعث گمراهی مصرف کننده از لحاظ مبدا ساخت و یا کیفیت محصولات باشد. راه های مختلف و زیادی برای انتخاب نام برند وجود دارد که در مقالات بعدی به روشهای دیگری از انتخاب نام برند اشاره خواهیم کرد. باید بگوییم این کلمه هیچ معنی به خصوصی ندارد و تنها ترکیبی از اسم این زن و شوهر یعنی باران خانم و آقا هومن بود ، که با ترکیب با از باران و هو از هومن نام هوبا را پیشنهاد دادیم .

نام های برند

همان‌طور که از مطالب بیان‌شده بر می‌آید، انتخاب نام برند مقوله‌ای بسیار مهم است. اگر برای نامگذاری برند خود مدت‌ها مطالعه، مشورت و تلاش و بررسی نمودید، مطمئن باشید که راه درست را در پیش گرفته‌اید. اگر درباره مطالب بیان شده سوالی داشتید، لطفاً آن را در بخش ارائه نظرها، با ما و یا دیگر مخاطبان ما، به‌اشتراک بگذارید. اما انتخاب برند مشمول یک سری قوانین می باشد که اگر آن را بدانید انتخاب نام مناسب برای برندتان بسیار راحت خواهد بود.

کلید هفتم: از اعداد هوشمندانه کمک بگیرید

خود من و بسیاری از بنیانگذاران برندها اعتبار بخشی را محدود به نام دامنه نمی بینم. چیزی که من آموخته ام و با نامگذاری شروع به کار خودم آشنا شدم این است که نام دامنه به هیچ وجه مهم نیست! چالش بیشتر کارآفرین ها در شروع کار انتخاب یک نام تجاری قویه که برند یک به شکلی خلاقانه ای مشکل را حل کرده. به نظرم برند یک، بهترین مسیر برای انتخاب دامنه با کیفیت است، استفاده از این سیستم را پیشنهاد می کنم.

همان‌طور که نام‌ها را جمع می‌کنید‌، آن‌ها را به شش دسته‌ای که در بالا ذکر شد تقسیم کنید. همچنین می‌دانید که توییتر از سروصدای گنچشک‌ها الهام گرفته است که در لوگوی خود نیز از آن استفاده کرده است. در بعضی موارد از اسامی مشهور یا افسانه‌های فرهنگ‌های مختلف استفاده می‌شود.

به نام‌هایی مانند مزمز و یا چین چین دقت کنید، نام این برندها دقیقا از این ویژگی استفاده کرده‌اند. به طور مثال برند کوکاکولا به عنوان برند مادر مالک برندهای کوکاکولا، اسپرایت، فانتا، دسانی و کوکا زیرو است. معماری برند ثبت شرکت نشان میدهد که ارتباط یک برند مادر با زیر برندهای آن چگونه است. آنها مشتریان آینده شما هستند و برند شما باید بتواند به آیندگان هم بفروشد. اجازه دهید افراد حاضر در جلسه بدون هیچ محدودیتی اسامی مورد نظرشان را بگویند.

اما اگر نام انتخابی ریشه ای غیر از فارسی داشته باشد، ثبت برند لاتین به حساب خواهد آمد. افرادی که بیشتر به دنبال فروش محصولاتش در خارج ایران هستند، به سراغ نام های انگلیسی، فرانسه، عربی و … بازرگانان و فعالان اقتصادی به اهمیت برند کاملا واقف هستند و به همین دلیل پس از ثبت شرکت به سرعت به دنبال ثبت برند می باشند. منظور از ثبت برند فارسی، انتخاب نامی با ریشه ی فارسی است. مرجع انتخاب نام فارسی برای برند واژه نامه های دهخدا و معین است. در این مطلب به پاسخ پرسش‌هایی از این دست پرداختیم که برند چیست و چرا باید برند داشته باشیم؟ ثبت برند چیست و چگونه انجام می‌شود؟ ویژگی‌های یک برند چیست؟ بنابراین در کل فهمیدیم که برند چیست و چگونه آن را می‌توانیم به ثبت برسانیم.

برای مثال در ایران تنها یک پرپروک که تنها یک نام برای رستوران و فست فود در ایران است که دارای شعبات مختلف است و تنها یک برند با این نام در کشور به ثبت رسیده است . اسم لاتین برای برند باید با در نظر داشتن شئونات با معانی مناسب انتخاب شده باشد و برای هک شدن در ذهن مشتریان خود با لوگوی تغییرات شرکت خاص ارائه شود . انتخاب اسم برند می‌تواند فرآیندی خسته‌کننده و طولانی باشد؛ بعضی از برندها برای پیدا کردن یک اسم عالی در طی 6 ماه، بیش از 2000 اسم مختلف را بررسی می‌کنند! اولین گام در ثبت برند تجاری ، انتخاب طرح مناسب با رعایت قوانین و ضوابط مربوط به ثبت علامت تجاری می باشد .

دامنه به عبارتی آدرس سایت شماست که مشتریان با آن شما را پیدا خواهند کرد. شما باید نامی را انتخاب کنید که متمایز از آن‌ها باشد و در ذهن سبقت بگیرد. مثلاً من خودم a thousand تا لباس‌فروشی با نام پرنس و پرنسس می‌شناسم؛ پس این نام اصلاً برای فروشگاه پوشاک خوب نیست و بهتر است اسم خلاقانه ثبت برند تجاری و جدیدتری پیدا کنم. در مورد اینکه چه چیزی باعث ایجاد نام خوب برای برند می‌شود، تئوری‌های زیاد و مطالعات کمی وجود دارد! اما بد نیست بدانید که یک مطالعه در دانشگاه آلبرتا در سال 2010 نشان داده که مصرف‌کنندگان واکنش مثبت‌تری نسبت به اسم‌هایی با ساختار تکراری، مانند کوکاکولا و کیت کت نشان می‌دهند.

اما این موضوع که این محصولات و خدمات به وسیله ی چه نام تجاری ارائه شوند مسئله ی بسیار مهمی و حساسی می باشد . عموماً مشتریان به اسم‌هایی که از یک ریتم و ساختار تکرارشونده استفاده شده است، واکنش مثبت‌تری نشان می‌دهند و این نوع اسم‌ها می‌توانند به برندهای قدرتمندتری تبدیل شوند. به زبان آوردن این اسم‌ها خوشایند است و قابلیت ماندگاری ویژه‌ای در ذهن دارند.

انتخاب نامی با ریشه ی فارسی می تواند در جذب مصرف کنندگان داخلی بسیار موثر باشد. حتی بسیاری از برندهای فارسی برای مصرف کنندگان خارجی نیز بسیار جذاب بوده اند و توانسته اند ارتباط خوبی با مشتریان خارج از کشور نیز برقرار کند. مالکان برخی برندهای مشهور جهان خودشان با تغییر برخی واژه‌های مرتبط با برندشان نام‌های برند زیبا و خاص خلق کرده‌اند. مثلا سس دلوِسه نامش را از واژه دلیشِز به معنی خوشمزه اقتباس کرده است. زیراکس برند اول دستگاه‌های فتوکپی در جهان نامش را با اقتباس از زیروگرافی خلق کرد.