پرش به محتوا
خانه » اسم برند و تمام آنچه درباره انتخاب اسم برند کسب و کارتان باید بدانید

اسم برند و تمام آنچه درباره انتخاب اسم برند کسب و کارتان باید بدانید

  • از

اسم‌های اختراع شده می‌توانند بسیار قدرتمند و منحصربه‌فرد باشند. جدید بودن و خوش‌آوایی اسامی ابداعی بعضاً باعث ماندگاری نام‌‌ها در ذهن مخاطبان هدف برند می‌شود. در میان برندهای ایرانی شاید نام فروشگاه اینترنتی بامیلو که از سال ۱۳۹۳ فعال شد و درسال ۱۳۹۷ به کار خود پایان داد از بارزترین نمونه نام‌های ابداعی برای برندهای تجاری ایران باشد. برندسازی و به تبع آن انتخاب اسم برند از جمله اقدامات بسیار ضروری در جهت توسعه کسب و کار و رونق روابط تجاری است. امروزه انتخاب نام برای برند باید جزو موارد خاص و ویژه در ثبت یک علامت تجاری تلقی شود .

سرمایه گذاران مطمئنا در پی سرمایه گذاری در شرکتی هستند که سود سرمایه گذاری در آن بالا باشد. زمانی که شرکت شما برند خود را ثبت نماید شاهد جذب سرمایه گذاران بیشتری برای همکاری و مشارکت در فعالیت آن خواهید بود. وقتی برندی به ثبت رسید و طرفداران خاصی را به خود جلب کرد شرکت برای عدم کاهش مشتریان و حتی افزایش روزافزون آنها مجبور به حفظ کیفیت و در بعضی مواقع افزایش کیفیت محصول است. ثبت علائم تجاری به نوعی حق استفاده از آن را منحصر به شرکت یا واحد خدماتی شما می کند. در حالت کلی هر برند تنها ده سال انقضاء دارد و در هر دوره تمدید مبلغ حق الثبت از شما دریافت خواهد شد، لازم به ذکر است که در صورت دیر کرد برای پرداخت این هزینه جریمه خواهید شد و باید نصف هزینه حق الثبت را هم به عنوان جریمه بپردازید.

شما از طریق انتخاب نامی که معنادار است، می‌توانید تصویر و ماهیت برندتان را به مخاطبان القا کنید. مثلاً کسب‌وکار شما به‌صورت تخصصی در زمینه تولید مواد غذایی سنتی (مثل کشک محلی، سبزی محلی، تنقلات و …) کار می‌کند؛ با انتخاب یک اسم سنتی و اصیل، می‌توانید تصویر خوبی را در ذهن مخاطب خود بسازید. برند ساوا (به معنی ناب و خالص) یک نمونه خوب در این مورد است. در انتخاب نمودن اسم برند در کرج هر گونه مقلد گری و کپی برداری جرمی غیر قابل بخشش محسوب می شود!

بیش از نیمی از مشاغل نام تجاری خود را بین 17 تا 24 انتخاب کرده‌اند. در دو مقاله قبلی به این اشاره شد که یک کسب و کار نوپا چگونه… در این مقاله از سایت نائف برند می خواهیم درباره محصولات تند مصرف صحبت کنیم،… خب بسیاری از برندهای ایرانی نام های تقلیدی دارند و با نام های تقلیدی کار خود را ادامه میدهند و بسیار هم سودمیکنند. نام چقدر میتواند تاثیر گذار باشد؟ و همچنین نامگذاری برند ها از روند خاصی پیروی میکند؟ چند روش برای انتخاب نام برند وجود دارد؟ همه اینها سوالاتی هستند که کتاب های زیادی در رابطه با آنها نوشته شده و احتمالا برخی را شما خوانده اید. اما انتخاب نام برند راه روش های دارد که ما برای شما به طور مفصل بیان می کنیم.

نام برند ایرانی

در بعضی موارد از اسامی مشهور یا افسانه‌های فرهنگ‌های مختلف استفاده می‌شود. به عنوان مثال همه مردم علی بابا را به سفرهای زیادی که انجام می‌داد می‌شناسند. لذا سایت معروف فروش بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس هم اسم علی بابا را برای خود انتخاب کرده است. در این قسمت به چند نمونه از اسامی قابل انتخاب برای برند اشاره می کنیم .

در زمان ثبت شرکت ها باید 5 نمونه از نام های منتخب خود را بر طبق اولویت به اداره ثبت شرکت ها ارائه داده و از این طریق اقدام به انتخاب بهترین و مناسب ترین اسم برای شرکت و موسسه خود کنید . سلام.وارد عرصه تولید انشالا میخوام وارد بشم‌در بحث‌تولید میوه های خشک و پیرامونش درواقع میشه تو صنعت غذایی. سلام، راستش من درباره این موضوع اطلاعی ندارم؛ ولی کامنت شمارو تائید یکنم که بقیه دوستانی که می‌دونن راهنمایی کنن. واقعا عالی بود و مفید ممنون مراحل ثبت علامت از شما…مقالتون بی نقص و کامل بود. کلیه حقوق مادی و معنوی انگیزه متعلق به شرکت تجارت الکترونیک ستاره است. 8- از عنوانهای شعرا ، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود .

مثلاً در علائم مرکب امکان دارد در اجزاء دو علامت مرکب از یک کلمه مشابه استفاده شده باشد و سایر اجزاء یکسان و مشابه نباشند به گونه ای که جزء مشابه و مشترک دو علامت میان مالکان آن ها سبب اختلاف و دعوا گردد. وقتی مصرف کننده به برندی اعتماد کند هزینه پرس و جو و تبلیغات کمتری برای تغییرات شرکت صاحب برند شامل می شود. وقتی مصرف کننده به برندی اعتماد کند در ذهن خود نسبت به برند اعتماد شده خطرپذیری کمتری را احساس میکند. ج- نام تجارتی يعنی اسم يا عنوانی كه معرف و مشخص‌ كننده شخص حقيقی يا حقوقی باشد. ویکی‌پدیا® علامتی تجاری متعلق به سازمان غیرانتفاعی بنیاد ویکی‌مدیا است.

مراحل انتخاب نام برند چیست؟

ببینید رقبا برای رسیدن به جایگاه برتری که نسبت به شما دارند چه کارهایی انجام داده‌اند و تمایز آن‌ها نسبت به شما چه بوده است؟ برای برتر بودن باید ارزش پیشنهادی فراتر از رقبا داشته باشید تا مشتریان به سمت شما بیایند. یادتان نرود هیچ وقت کلماتی که ممکن است به شکل‌های مختلفی نوشته و خوانده شوند یا چند معنی داشته باشند را انتخاب نکنید. چون ممکن است کسی متوجه عبارتی که پشت آن پنهان شده است، نشود و اصلا هیچ حس خاصی به مخاطب ندهد. اگر نام برند شما معنی داشته باشد و در ضمن به شرکت شما هم ارتباط داشته باشد، تصویر بهتری از شما در ذهن و قلب مشتریان بر جای می‌گذارد. مثلا تیوب‌های شکلاتی شوکوپارس که همیشه از بوفه مدرسه می‌گرفتیم و خیلی خوشمزه بود، تا همیشه به یادمان می‌ماند.

  • با همه‌ی این اختلاف‌نظرها و تفاوت‌ها، در نهایت برندها توانسته‌اند در میان مخاطبان خود جایگاه پیدا کنند و در ذهن آن‌ها باقی بمانند.
  • در بخشی از این تعهدنامه فرد متعهد می‌شود که در تاریخ مربوطه به وبسایت مراجعه کرده و از نتیجه درخواست خود آگاه شود.
  • 8- از عنوانهای شعرا ، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود .

موسس بوتان با ديدن اين وضعيت تصميم گرفت که اين گاز را به داخل خانه‌های مردم بياورد و اجاق‌گازهای بوتان سال‌های سال ميهمان خانه‌های ايران بودند. نام استارت آپ شما نامی است که شما همیشه آن را می‌شنوید، می‌گویید، می‌نویسید و درمورد آن فکر می‌کنید. در غیر اینصورت پشیمان خواهید شد و این می‌تواند در رفتار و روشی که شما تجارت خود را پیش می‌برید تاثیر داشته باشد. اگر شما یک لوگوی به یادماندنی داشته باشید مصرف‌کنندگان از طریق آن نام تجاری شما را به خاطر خواهند آورد. داشتن نام‌ها و گروه‌های متفاوت در هر سیستم عامل مشتریان شما را گیج خواهد کرد.

۲ مطمئن شوید که اسم برند شما املای راحتی دارد

علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طبقه بندی علائم تجاری به این صفحه مراجعه نمایید. پرچم، نشان های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان کشور و سازمان های بین المللی که نمونه آنها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اعلام شده به طور معمول قابل ثبت نیستند مگر اینکه مجوز مراجع صلاحیت دار بین المللی داشته باشند. چگونه ثبت برند ایده خود را ثبت کنیم؟ مدارک، مراحل و هزینه آنچگونه ایده خود را ثبت کنیم؟ چه مدارک و شرایطی مورد نیاز است؟ برای ثبت ایده چه مراحلی باید طی شود؟ ما در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. بیژن نصیری اعظم به عنوان مشاور مالکیت فکری ثبت بیش از ۱۰ علامت تجاری، حدود ۴۵ اختراع در معاهده PCT و ۵۰ اختراع و اثر ملی را در کارنامه خود دارد. ما در اینجا به آموزش گام به گام ثبت برند و آموزش تصویری ثبت برند اشاره کردیم.

پاسخگوی نیازهای آینده

به عنوان مثال به جای اشاره به کیفیت باید بیان کنید که چرا معتقد هستید که برندتان با کیفیت است. با انتخاب اسم‌های عمومی نمی‌توانید در دنیای بازار رقابت کنید بخصوص اکنون که اینترنت و وب در زندگی روزمره کاربران نفوذ کرده است. به عنوان مثال اسم میهن را در نظر بگیرید که یک اسم عمومی است و در مقابل دایتی به راحتی می‌تواند این اسم را به چالش بکشد. زیرا واژه میهن همیشه به یک کلمه کامل‌کننده دیگر مثل بستنی میهن نیاز دارد. با توجه به اینکه واژه‌های طنزآمیز نظر افراد را به کسب‌و‌کارتان جلب می‌کنند ولی در نهایت منجر به فروش نخواهند شد.

اما قبل از هر اقدامی مراحل انتخاب نام برند را با ما طی کنید تا نامی درخور و شایسته برگزینید. فراموش نکنید که اهداف و شعار برندتان را در نظر بگیرید و نام برندتان را با توجه به اهداف سازمان انتخاب کنید. یا بالعکس از نام برندتان برای انتخاب لوگو و شعار، الگو و ایده بگیرید. اگر به این مورد توجه نکنید، ممکن است به ثبت شرکت در تهران وضعیتی که در مورد لیدی گاگا گفتیم دچار شوید. فراتر از مرزهای ملی فکر کنید؛ چون احتمالا روزی خواهد رسید که محصولاتتان را به کشورهای خارجی صادر می‌کنید و اگر اسم اشتباهی انتخاب کرده باشید، هیچ راهی برای اصلاح آن ندارید. اما این ها فقط یک مثال هستند و نمی‌توان گفت شما هم مجبور هستید از همین الگو پیروی کنید.