پرش به محتوا
خانه » راهنمای انتخاب نام برای شرکت

راهنمای انتخاب نام برای شرکت

  • از

تا اینجا با ویژگی‌های یک نام تجاری خوب آشنا شدیم؛ حالا قرار است قدم به قدم مراحل انتخاب اسم را طی کنیم و حواسمان به ویژگی‌های که گفتیم هم باشد. برای «ثبت دامنه» هم کافی است همین عبارت را در گوگل سرچ کنید تا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور را پیدا کرده و به‌صورت آنلاین دامنه‌ی موردنظرتان را بررسی و خریداری کنید. در گام بعدی شما باید هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد را نوشته و سپس آنها را بررسی و ارزیابی کنید. برای این کار شما می‌توانید از افراد خلاق و متخصص در این زمینه استفاده کرده و یک طوفان فکری راه بیاندازید.

نامِ تاییدشدۀ شخصیت حقوقیِ در شرف تاسیس یا در حال تغییر فقط به مدت ۳ ماه از تاریخ تایید اعتبار دارد و اگر برای ثبت و آگهی آن اقدامی صورت نگیرد، این اسم منقضی می‌شود و دیگر اعتبار نخواهد داشت. این بازه زمانی در مورد شرکت‌های سهامی عام ۶ ماه از تاریخ برگزاری مجمع عمومی موسسین است. بدیهی است که پس از ثبت و آگهی، نام شخصیت حقوقی دارای اعتباری نامحدود خواهد بود. به عبارت دیگر، نام شرکت ثبت‌شده با رعایت تاریخ تقدم تنها مختص همان شخص حقوقی خواهد بود و هیچ کس دیگری حق اختیار عین نام مذکور یا متجانس با آن را نخواهد داشت. این اسم علاوه بر خاص بودن باید در نگاه اول ماهیت کار آنها را نیز منعکس نماید. برای این منظور ابتدا باید از انتخاب اسامی عجیب و غریب پرهیز کنید.

راهنمای انتخاب نام شرکت

در کتاب «راه‌اندازی مطمئن کسب‌وکار اینترنتی» قدم به قدم به شما آموزش می‌دهیم که چگونه یک کسب‌و‌کار اینترنتی مطمئن راه‌اندازی کنید؛ کسب‌و‌کاری که موفقیتش حتمی باشد. شاید عده‌ای به شما بگویند پیدا کردن چنین اسمی غیرممکن است (البته اگر چند میلیون تومان به آن‌ها بدهید، کاملاً ممکن می‌شود!)؛ اما تجربه ثبت شرکت ما نشان می‌دهد که این کار کاملاً امکان‌پذیر است فقط به مقداری صبر و حوصله و تفکر عمیق احتیاج دارد. در ابتدای کار شما باید به تمامی این پرسش‌ها پاسخ داده تا بتوانید یک انتخاب اصولی و درست داشته باشید. در صورتی که نام برند شما ریتم و ساختار تکرار شونده داشته باشد، راحت‌تر در ذهن ماندگار خواهد شد.

نام دامنه به راحتی قابل فهم و تایپ کردن باشد

برای این کار نیازی به داشتن لوگو نیست؛ اما دیگر کم‌کم باید به فکر استخدام یک طراح حرفه‌ای باشید. راستی حالا که صحبت از دامنه شد، اجازه دهید تا کمی هم دربارۀ راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی صحبت کنیم. اگر به این فکر افتاده‌اید که از ظرفیت‌های فوق‌العاۀ موجود در اینترنت برای گسترش کسب‌وکار خود استفاده کنید، به شما تبریک می‌گوییم. پیگیری ثبت تغییرات شرکت ما کتاب راهنمای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی که توسط تیم نوین تالیف شده و حاصل تجربۀ جمعی افراد مختلف است، به شما پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب مسیر راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی (از ایده تا اجرا) را برایتان روشن می‌کند. از دیگر ویژگی‌های نام برند می‌توان به استفاده از نام‌های افسانه‌ای و معروف و البته مرتبط نام برد.

  • گزینش یک نام مناسب که با اطلاعات کافی و توجه لازم انتخاب شده است، می تواند شرکت شما را تا اوج موفقیت بالا ببرد.
  • اما تنها دانستن این نکات مهم نیست؛ برای این کار باید یک سری مراحل را طی کنید و در عین حال به ویژگی‌های گفته شده هم توجه داشته باشید.
  • زیاد حساس بودن یعنی هیچ وقت تست نکنید، ۴ ماه بگذره، بر فرض اسم عالی هم انتخاب کنید بعدش متوجه بشید که محصولتون مشکل اساسی داره در صورتی که بدون زیاد حساس بودن روی اسم زودتر هم میشد از این مرحله رد شد.
  • برای مثال فروشگاه‌های افق کوروش در زمان آغاز فعالیت خود در شهر قم با مشکلات زیادی مواجه شدند.
  • برای یافتن اسم کافی‌شاپ منحصر به فرد، سعی کنید با کلمات بازی کنید.

نام‌هایی مثل دیور، آدیداس، وردپرس، اپل، یاهو، نوکیا و … محال است که از ذهن ما پاک شوند. صرف نظر از بحث تبلیغات این برندها، این نام‌ها طوری انتخاب شده‌اند که تلفظشان راحت است، سریع به ذهن سپرده می‌شوند و متمایز و منحصربه‌فرد هستند. اگر کافه شما دارای تم است، در صورت امکان آن را در اسم کافه‌تان قرار دهید. اگر کافه‌تان به سبک کافه‌های ایتالیایی است می‌توانید اسم کافه لاواز (یک نوع قهوه ایتالیایی)، کافه میلان، کافه سیسیلی،کافه ورنا، کافه فلورانس و…. یا اینکه می‌توانید به سبک کافه هاگواتز که در دهلی واقع است فضای داخلی و منویتان را به سبک فیلم‌های هری پاتر درست کنید. انتخاب این نام نه تنها طرفداران کتاب هری پاتر بلکه افراد کنجکاو را نیز به کافه می‌کشاند.

نام برند یکی از فاکتورهای بسیار مهم در موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب و کار است که طبق اصول خاص و مهمی انتخاب می‌شود. انتخاب اسم برند و همچنین برند سازی نیاز به مشاوره دارد . اسم برند باید به راحتی توسط مشتری تلفظ و به همان راحتی نیز به یاد آید. در بسیاری ( نه همه ) به شرکت‌ها توصیه می‌کنیم از انتخاب اسم شرکت از میان حروف اختصاری بپرهیزند ، زیرا برای همگان معنی نمی‌دهد.

اسم به دو صورت اسم خاص و اسم عام می باشد.اسم خاص کلمه ای می باشد که به منظور نامیدن هر چیزی اعم از شخص،حیوان،شی به کار می رود و یا حتی قادر می باشد به صورت مستقیم نهاد یک جمله باشد. نامی که برای شرکت انتخاب می شود باید دارای ریشه فارسی باشد. یادآوری این نکته ضروری است که تمامی موارد بالا تنها به شرط ارائه رضایت‌نامه کتبی شخصیت ثبت برند حقوقی در قالب صورت‌جلسه هیئت‌مدیره قابل ثبت خواهد بود. اگر تنها تفاوت نام پیشنهادی با نام قبلی حذف یا اضافه نمودن علامت‌های جمع فارسی مثل «ان»، «ون»، «ین»، «ها» و یا جمع مکسر باشد، این اسم تایید نخواهد شد. به عنوان نمونه، نام پیشنهادی «اندیشه گستران» در شرایطی که نام «اندیشه گستر» پیش‌تر ثبت شده باشد، تایید نخواهد شد.

بهتر است از این کلمه‌ها که به شکل‌های مختلف می‌توانند نوشته شوند، برای نام برند استفاده نکنید. منظور از بصری بودن این است که نام انتخابی و المان‌های گرافیکی و رنگ‌ها که در کنار هم قرار می‌گیرند، تصویر و حس مدنظر شما را در ذهن کاربران پررنگ کنند. دیگر مثل روز روشن است که توجه به قوانین web optimization می‌تواند روی رتبه‌ی سایت و البته فروش بیشتر تاثیر بگذارد؛ پس ترجیحاً نامی را انتخاب نکنید که سئو کردن آن، زمان و هزینۀ زیادی نخواهد.

نمونه اسم شرکت چهار سیلابی

نیازی به گفتن نیست که بسیاری از کافی‌شاپ‌ها هستند که از نام / نام خانوادگی بنیانگذار استفاده می‌کنند، که این استراتژی را کمی کلیشه می‌کند. با این حال، اگر نام نادر و گیرایی باشد، می‌تواند برای یک کافه در یک شهر کوچک یا محله بسیار خوب باشد. فقط مطمئن شوید که رقبای شما از همان استراتژی استفاده نمی‌کند.

بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید. خوشحالم که مقاله مورد توجه‌تون قرار گرفته، امیدوارم توی کارتون ازش استفاده کنید. با توجه به اینکه «فیروزه» شبیه نام‌های خانوادگی رایج (مثل رضایی، احمدی و … ) نیست اگر دوست داشته باشید می‌تونید از این اسم به عنوان نام برند استفاده کنید. چیزی بنظر شما میرسه ک بتونه در ایران و حتی جهانی گل کنه….