بنابراین همزمان با تصمیم گیری برای نام برند، به امکان پذیری تبدیل آن به لوگو نیز فکر کنید. تصور کنید که شما نام یک برند را دقیقا نمیدانید، تلفظ کنید و زمانی که وارد یک فروشگاه برای خرید میشوید از اینکه نام اشتباه به زبان آورده خجالت زده میشوید! این مساله تا حد زیادی شما را مجاب میکند که محصول و برند دیگری را انتخاب کنید! نام برند باید دارای تلفظ سادهای بوده و هر فردی بتواند به راحتی آن را به زبان بیاورد. این نوع از نام برند شاید بتواند به طور دقیق به مخاطبان شما بگوید که شما چه کار میکنید، اما معمولا نسبت به نامهای دیگر انعطاف پذیری کم تری دارد. یکی از معروفترین نامهای ایرانی این نوع برند، سامانه آنلاین رزرو هتل، سوئیت و مکانهای اقامتی جاباما است که توانسته به طور کامل در نام برند خود، خدماتی که ارائه میکند را توصیف کند.
مثلاً Pallete نام برند رنگ مو است و میتواند خیلی راحت رنگ و حس آن را در ذهن مشتری تداعی کند. یا هیمالیا که تداعیکنندۀ سرما و بوران است، نام خوبی برای برند یخچال فریزر است. برای چک کردن آزاد بودن دامنه به بخش ثبت دامنه ایرانسرور بروید و نامهای مدنظرتان را در کادر جستجو کنید. نامی که انتخاب میکنید نباید پیچیده و غیرقابل درک باشد (مثل مثالی که اول مقاله گفتم). نامی انتخاب کنید که بشود آن را راحت حفظ شد، در گوگل جستجو کرد و حتی دربارۀ آن با دیگران صحبت کرد.
با حدود 300 میلیون ، پیدا کردن یک نام برند از داخل فرهنگ لغت واقعا سخت است. نام برند مخفف ، نامی است که دل “نام برند توصیفی” بیرون آمده است. نام استعارهای برای ایجاد هویت تجسمی در غالب یک داستان بسیار جذاب است. حال اگر مالکین جدید از آن برند در مسیر که شما تمایل نداشته باشید ، استفاده نمایند ؛ احساس میکنید نام و هویت خود را از دست دادهاید. آیا من باید نام واقعی خود را به عنوان نام برند استفاده نمایم یا از یک نام دیگر استفاده نمایم.
اما میرسیم به اسنپ، اپلیکیشن بسیار معروف تاکسی و البته فعلاً دهها کار دیگر. یعنی یک عدد بسیار بسیار بزرگ که البته نام اصلی این عدد گوگول بود و آنها با کمی تغییرات آن را ثبت کردند. در این دسته از نام برندها، همانطور که از اسمش هم مشخص است ما از قابلیت ترکیب دو یا چند قسمت واژه کامل یا نیم واژه استفاده مینماییم. ما در این مثال، برند آب معدنی دماوند را داریم که نمادی تصویری و بسیار شناختهشده است. اگر برند شما بین المللی است می توانید از my یا the در ابتدا و on-line ثبت برند تجاری یا world در پایان نام موردنظر استفاده کنید.
سالها پیش که لری پیج و سرگئیبرین تصمیم داشتند نامی قدرتمند و خاص برای این موتور جستجوی جدید انتخاب نمایند مثل امروز بسیاری از ما با همین مشکل انتخاب اسم برند مواجه بودند. همینطور استفاده از اشیاء تقریباً مرتبط با موضوع و تم اصلی کسب و کار نیز میتواند کمک شایانی به مقوله اسم برندمان بکند. ما در اولین قسمت این مقاله به شما تعدادی از مهمترین کلیدهای راهنما برای انتخاب اسم برند را آموزش میدهیم. بسیار خوشحالیم که در این مقاله تخصصی میتوانیم نکاتی بسیار مهم و کلیدی را در رابطه با انتخاب اسم برند به شما آموزش دهیم.
استفاده از استعاره برای فعالیتی که اون شرکت انجام میده
همانطور که نامها را جمع میکنید، آنها را به شش دستهای که در بالا ذکر شد تقسیم کنید. پیشنهاد میشود از اسمهای تکراری استفاده نکنید زیرا بودجه و تلاش زیادی برای برندینگ کردن آن لازم است. به ثبت شرکت در تهران عنوان مثال ماهان را در نظر بگیرید که با شنیدن آن عدهای به یاد هواپیمایی ماهان و عدهای به یاد موسسه آموزش عالی آزاد ماهان میافتند. اینگونه اسمها با بازگرداندن معنی به اسم تجاری کار میکنند.
- نام انتخابی باید ساده و صریح باشد چنانچه دشوار بودن تلفظ ، نوشتار می تواند تأثیر منفی در فروش ، تبلیغات و به یاد ماندن آن در حافظه مشتریان داشته باشد .
- در صورت داشتن کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی میتوانید از اسامی با ریشه غیر از زبان فارسی استفاده نمایید.
- اعتقاد بر این است که نقش نام تجاری شبیه به به یک فانوس دریایی است که پرتوهای نور آن جهت حرکت مشخصی را برای کشتی ها تعیین می کند.
- در آخر از میان تمام آنها 10 الی 15 اسمی که بیشترین رأی را آورند را انتخاب کنید.
بسیاری از نام هایی که ریشه لاتین، یونانی و یا ریشه خارجی دارند، جهت ترسیم هرچه بهتر ماهیت برند، ویرایش می شوند. رکسنا، و apple نمونه های خوب نام های ساختگی هستند که موفق به ایجاد ارزش برند خوب در مدت شده است . نشان دهنده برند قوی که بزرگتر از صرف ارائه کالا و خدمات هستند، می باشد و اغلب سنگ بنای جایگاه یابی یک برند هستند.
چرا نامگذاری انتخاب نام آسان نیست ؟
اما در آخرین قسمت شما میتوانید از یک راه میانبر برای انتخاب نام دامین قابل ثبت یا حتی نام برند خود استفاده نمایید. حال در این مرحله شما رسیدهاید به تعداد زیادی نام که باید بسیاری از آنها را فیلتر نمایید. باید بگوییم که در این مرحله بیرحم باشید و اگر انتخابهایتان بالای one hundred عدد هستند که حتماً باید باشند سعی کنید ابتدا آنها را به کمتر از 100 سپس به کمتر از 50 و در نهایت به حدود 20 اسم کاهش دهید. حال که لیستی از نامهای پیداشده از واژهیاب دارید، بهتر است سری به کلیدهای بالا زده و سعی کنید از هر کدام از این کلیدها بین 5 تا 10 اسم اولیه برای برند آتی خود انتخاب نمایید. برندهایی مثل تپسی اپلیکیشن تاکسییاب نیز همین گزینه را به کار گرفتهاند.
همچنین از آن جا که جو مواد اولیه برای تهیه دلستر بوده، برند دلستر جوجو این نام را برای خود انتخاب کرده است. در صورتی که نام برند شما ریتم و ساختار تکرار شونده داشته باشد، راحتتر در ذهن ماندگار خواهد شد. به نامهایی مانند مزمز و یا چین چین دقت کنید، نام این برندها دقیقا از این ویژگی استفاده کردهاند. موسسات غیر تجاری و شرکتهای تعاونی از پرداخت هزینه تعیین نام معاف می باشند.
وجود دارند که به راحتی میتوانید انتخاب اسم برند خود را به آنها بسپارید. همانطور که میدانید ثبت برند به صورت قانونی، اصول و قوانینی دارد که اگر انتخاب اسم برندتان با توجه به این اصول صورت بگیرد در وقت و هزینهای که باید برای ثبت برند بکنید بسیار صرفه جویی ثبت تغییرات خواهد شد. در ادامه از تجربه شخصی خود از انتخاب یک سایت انتخاب اسم برند خواهم گفت. سپس مشاوران1ل با راه اندازی یک طوفان فکری از پیشنهادات یکدیگر بهره مند میشوند. چارچوبهایی که در مورد قبل مورد بررسی قرار دادیم، انتخاب اسم برند را بسیار سادهتر میکنند.
۳- درصورتی که بیزنس شما برنامه بلند مدت و چشم انداز گسترده ای دارد و به بین المللی شدن نامتان فکر میکنید درخواست خود را وارد نمایید تا در اولین فرصت کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس بگیرند. بزرگترین و وسیع ترین بانک اطلاعاتی قابل ثبت ایرانی را در اختیار داریم. سعی کنید نام برندتان را به گونهای انتخاب کنید که تصویری جذاب در ذهن مخاطب بسازد.
در آخر ایدههایی رو گفتیم که شما هم میتونین از اون ها استفاده کنین و برندتون رو به یکی از برندهای مطرح تبدیل کنین. “تبین پدیدارشناسی مفهوم سرگردانی مشتریان در انتخاب برند های تجاری (بانک ها)با در نظر گرفتن متغیر ارزش ویژه برند و هزینه یابی بر مبنای فعالیت “پژوهش آمیخته””. جلالی نظری, سید علی, حیدرزاده, کامبیز, سعید نیا, حمید رضا. تبین پدیدارشناسی مفهوم سرگردانی مشتریان در انتخاب برند های تجاری (بانک ها)با در نظر گرفتن متغیر ارزش ویژه برند و هزینه یابی بر مبنای فعالیت “پژوهش آمیخته”. بنابراین توصیه میشود پس از انتخاب نام برند حتماً فرایند ثبت قانونی آن را نیز طی نمایید تا امکان هیچ نوع سوءاستفادهای از اسم مخصوص شما وجود نداشته باشد.
درباره «قوانین ثبت علائم تجاری» جستجو کنید و در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک این قوانین رو مطالعه بفرمایید. ما اینجا درباره انتخاب نام توضیح دادیم و اطلاعی از جزئیات قوانین نداریم. در آخر هر کدام از صفحات که نرخ تبدیل بهتری داشتند را بهعنوان اسم برند خود انتخاب کنید.